Min Giant Glory 2008 kom utrustad med bromsar från Shimano av modellen Saint. Jag konstaterade snabbt att de i det närmaste är låsningsfria, man får ta i rejält för att eventuellt kunna låsa hjulet. ABS på en DH-hoj? Njae. På vintern har bromsverkan blivit sämre och sämre och sämre tills enda chansen att stanna har varit att helt sonika styra ut i snön. Shimano har haft en hel del problem med bromsar som läcker och därmed förstör bromsbeläggen, vilket leder till att man inte kan bromsa. Speciellt på vintern när packningar och kolvar krymper i kylan.
Den här Åreresan fick jag nog, eftersom bromskraft saknas tvingas jag hålla farten låg mest hela tiden. På hela veckan lyckades jag låsa bakhjulet tre gånger, samtliga på väääldigt löst underlag. Jag har växt ifrån ABSaint helt enkelt.
Magurafrälst som jag är har jag kollat lite på deras DH-broms Gustav, men priset på dem är ingen lek. CRC tar
2.265,- för bakbromsen och
3.058,- för frambromsen passande Fox 40 = 5.323,- för ett par bromsar!?
Jag har kollat efter alternativ bland medcyklister men inte varit så imponerad av lösningar. Pill med styrfjädrar till belägg som åker in i skivan. Clips som ska hålla fast beläggen. DOT-vätska som behöver bytas. Justerskruvar som flyttar sig själva. För att inte tala om mina egna ABSaint...
Några av mina bokamrater i Åre pratade om att cykeldelar är billiga på Tüska eBaü så jag surfade in dit och hittade en annons, komplett Gustav fram och bakbroms nya i kartong för €320. Mailade annonsören och fick bekräftat att de kunde skicka till Sverige men också byta ut Boxxer-adaptern mot en Fox 40-dito. Jag klickade på Jetz Kaufen och för 3.235,- var bromsarna snart hemma i min hand!
Monteringen gick fin-fint, behövde inte lufta om bromsarna efter måttkapning av slangarna (2,5 meter slang till frambromsen var typ tre gånger så mycket som behövdes).
Kraftiga doningar. Vägde dem aldrig (kapade slangen på plats med allt monterat) men enligt en gammal uppgift på
WeightWeenies väger de över halvkilot styck.

Bromsarna är ovanligt konstruerade för att vara cykelbromsar. Oket sitter flytande på två pinnar och kan alltså glida i sidledd. Kolvar som knuffar beläggen sitter bara på ena sidan. Alltså precis som på bilar och de flesta motorcyklar.

På baksidan kan man se det stooora röda belägget (som inte rör sig i förhållande till oket).

Rejäl reservoar. Hur nära styret bromsen ska ta går att justera från jättelångt ut till ganska långt ut. Inget för de som gillar att ha tre millimeter mellan styret och bromshandtaget alltså. Lyckligtvis tillhör jag inte den kategorin men de tar ändå liiite väl långt ut. Kanske kan man fixa detta på något vis, i värsta fall genom att byta till handtag med annan form. Får forska lite i det om det blir ett problem.

Efter en heldag med runt 20 åk i Gesunda (vila kan man göra i liften) kan jag lugnt konstatera att det finns massor av bromskraft men ändå väldigt bra modulation. Nu återstår bara att lära mig lita på bromsarna så man kan köra efter devisen: When you brake, brake like you mean it!
ABSaint ska jag försöka skicka in på garantireparation och sedan eventuellt sälja dem.