torsdag 26 mars 2015

Åtta!

Grattis på åttaårsdagen bloggen och förlåt att jag inte sköter dig! Jag har idéer till inlägg men det blir liksom aldrig av att jag skriver ned dem. Lovar ingen bot och bättring framöver heller...

Ett par av idéerna var en summering av träningsåret 2014 och den andra om målen med 2015. En kondenserad variant av de två får bli födelsedagspresenten.

2014 lyckades jag för första gången uppnå ett träningsmål! Jag hade föresatt mig att springa 26 löppass under året och fullkomligt krossade målet med 65 pass!

2014 hade jag även målet att träna i snitt 15 minuter om dagen, det lyckades däremot inte utan det blev bara drygt 12 minuter per dag.


Tidigare mål på Funbeat, klicka för större.



Nåja, nog om 2014 nu blickar vi framåt istället! Det långsiktiga träningsmålet är fortfarande Åre Extreme Challenge 2018, som fyrtioårskris.

Den stora svagheten, utöver usel karaktär, är löpningen och jag kan nog påstå att jag lyckades etablera löpning som en del av vardagen under 2014. Målet för 2015 blev därför ett pass i veckan, in alles 52 alltså. I skrivande stund ligger jag på 21 och det är före schemat som bara tarvar 12.

Jag springer på alltså. Jag har faktiskt spänt bågen en del i år. Sedan början av mars följer jag ett träningsshema som ämnar ta mig i form för halvmaraton på nationaldagen, då det lokala stadsloppet infört en sådan distans i år. Om det går vägen med träningen inför det har jag nästa stora löpmål i Sälen Fjällmaraton i slutet av augusti. Det ligger ett träningsschema även för det och skvalpar i kalendern, men jag tar lätt på det för jag vet inte om kroppen är redo och ämnar vara lyhörd på densamma.

Att jag nu sitter med en stukad fotled från årets första terränglöp förr-förra helgen är kanske ett tecken... Eller så är det för att jag är för tung för att ta kliv på små stubbar och helt enkelt inte ska göra så...

Nåja. I träningsschemat för fullängdsmara finns ett halvmaraton och nästan på dagen går det ett terrängsådant i Vansbro, så även det finns med i bakvattnen.

Gissningsvis går i år Gasenrännet/Gasenberget Up-Hill den 1:a juli och det är kanske inte så lämpligt att springa kvällen innan en halvmara, men jag hållet även det öppet.

Sedan tidigare är jag anmäld till Tjurruset i Stockholm, som jag premiärsprang med stor behållning i höstas (fast jag ångrar att jag inte anmälde mig till söndagen även i år, det var ju inte alls lika lerigt dagen innan av bilderna att döma).

Så den lösa tävlingsplanen för året är sålunda:

6:e juni: Ludvika Stadslopp, halvmaraton 21 km. - Träning påbörjad.
2:a juli: Vansbro Halvmaraton 23 km.
29:e augusti: Sälen Fjällmaraton 42 km.
3:e oktober: Tjurruset 10 km. - Anmäld.


Med så pass spänd löpbåge och ambition att slänga in lite gym, cykling och paddling i mixen kändes det futtigt med fjolårets misslyckade 15 minuter per dag, så jag dubblade det och siktar på 30 minuter svettig ansträngning per dag. Nu ligger jag på 2 321 av önskvärda 2 550 så ungefär fyra timmar back. Inte någon jättebra början, men det har inte blivit just någon cykling än och familjen är varnad att jag vill ha ett långpass per helg.

Med början nästa vecka är jag dessutom proffspappa och hoppas ta med kidsen på löpning och cykling i vagnen, så det blir lite mer träningstid framöver.


En halvtimme om dagen hoppas jag också ska hjälpa mig nå normalvikt enligt BMI, vilket är 82,nånting kg. Totalt ~20 kg att plocka bort under året. Förra året gick första halvan viktmässigt bra men den andra halvan gick precis lika dåligt som den första gick bra, tillbaka till ruta ett alltså.


För att hålla motivationen i höst har jag ingått ett vad med brorsan; den som inte lyckas väga 20 kg mindre vid årsskiftet får ge upp sin favvohobby under hela 2016. I mitt fall fotograferingen (barn och jobb undantaget), vilket är ett mycket kännbart straff. Än går vikten åt rätt håll och jag följer den nödvändiga prognoskurvan även om jag ligger strax över den istället för under som jag vill vara. Jag behöver ta mig i kragen och:

Harden The Fuck Up!


Inga kommentarer: