söndag 16 augusti 2009

Segling och Stockholm

Skrivet 2009-09-01

Dags för ännu en seglats i Stockholms skärgård med Ankis föräldrar och deras båt Cecilia. Som sist väntade några dagar med dagsseglatser mellan frihamnar. Väderprognosen var allt annat än lockande med "kraftigt regn" under några dagar.


Himlen ser också en smula olycksbådande ut...



Den där skutan har aningen mer segelyta än vi har...



På en av öarna växte denna tall.



Genväg genom vassen...


Prognoserna till trots klarade vi oss i stort sett undan regnet, blott en kort skur ramlade ned över oss medan vi seglade. Bidrog till äventyrskänslan och var i min bok ett välkommet inslag.


Samma kväll regnade det också på oss, medan HC Andersen fortsatte förfölja semestern. Alla andra kvällar var det uppehåll även om vi kunde se åska i fjärran.


För det mesta sken solen och Anki läste.



Väl tillbaka på fastlandet gick vi på bio och såg Ice Age 3d med stiliga glasögon. Inte äkta 3D men klart häftigt och rejält med djup i bilden.


Jag har ju börjat snöa in en del på kajak och skulle vilja köpa min egna, högst på önskelistan ligger en TideRace Xcite som jag passade på att prova en sväng. Hade hoppats hitta något med den som jag inte gillade (förutom den höga prislappen) men det är verkligen en trevlig kajak - så vitt jag som amatör kan bedöma.



Sista natten spenderades på Värmdö hos några kompisar till Anki, deras dotter klättrar högt!



Hon var dock inte ensam om att klättra i det trädet...


På kvällen flödade vinet friskt och Anki vaknade rejält bakis. Det fick bli sen avresa från Värmdö med många "kan du stanna" på väg hem. För att roa mig med något tog jag vägen över Knutby till Uppsala, de har inga ortsskyltar där. Stannade på Ica och köpte lite bakfyllesnacks till Anki.

2 kommentarer:

Erik H sa...

Vad fint!

Den där tallen känner jag igen. Möja, eller hur?

Tobbe Arnesson sa...

Ingen aning faktiskt, men vi seglade där i krokarna så det stämmer säkert. :)