måndag 16 augusti 2010

Pent bärs

Johan, en polare till David, ville guida gamla vägen till Norge. Han hade inte kört den på 13 år men mindes den som en fin XC-tur (jag har hört detsamma från ett flertal källor). Så vi lastade upp cyklarna på bilhållarna och stack iväg.






Lite biltristess: Operation Sonnerklev.





Efter ett längre tag var vi på väg längs den gamla vägen, mycket uppför till en början.





Gränsen till Norge, första gången jag cyklar i det landet - ännu ett land att bocka för på listan.





Guide Johan.





XC-tur som sagt men ändå relativt flowig double track, men fantastiska vyer.





De renoverade en av de många gamla stenvalvsbroarna byggda i skiffer, så vi fick ta en liten detour.





lachamello carvar en av flera lite plötsligt tvära kurvor.






En fantastiskt karta över en tur som kan sammanfattas som: bra skit! Eller pent bärs, som det kanske heter på norska.





Efter det fick det bli en lunchpizza. Testade min förbättring av Brorsomfans koncept; bacon, kronärtskocka och jalapeño. Najs!





Inspirerade av finbärs tog vi en tur på Systembolaget och bättrade på kylen.





Eftersom klockan hann bli rätt mycket var det ingen idé att lösa liftkort, istället raggade jag fatt på Egil och en guidning på Trillevallen. Har hört att det ska vara en riktigt, riktigt bra pushbike. I Egils buss mätte Obed upp ljudnivån...






En bit upp på de 230 höjdmetrarna knuffning.





Strax uppe på toppen.





Lance Armstrong var också med. Eller var det lachamello? Inte lätt att hålla isär de två farbröderna.





Fototime på toppen.





Sen var det dags att flowa utför, ett litet dropp huckat av lachamello/Armstrong.





Harri/42Hz/Reinfeldt på samma ställe.






Egil flowar fram:




Andra kommer efter...









När vi nådde trädgränsen dök sumpmarkerna upp, lerigt och jobbigt men ändå fantastiskt mellan surhålen.





Sista transporten kvar till bilen, långa skuggor.





Tillbaka vid nedre bilen efter mitt bästa DH-åk i Sverige, utan tvekan. Klart värt slitet!





Inlastning i bussen igen...





Ajdå, vi lämnade visst lite fläckar på sätena. Stackars buss som är i nyskick, bara gått 145.000 mil...





Ännu en fantastisk karta.


Dagen avslutades i bastun med några öl, det blir inte bättre än så här! :D

2 kommentarer:

Mickegillarcyklar sa...

Trillevallen aka Väliste är verkligen verkligen verkligen najs! Den däringa norgeturen såg inte fel ut heller men ni skulle haft stigcyklar?
Jag är hur som helst avis!

Erik H sa...

Fint! Den där turen har jag inte kört än, den vill jag prova. Mäktigt att bussen rullar än...