torsdag 19 juli 2001

Ny bil :)

Hej hallå dagboksdiggare!

Igår gjorde jag ett klipp, köpte en ny bil. Billigt :)

Allt sedan jag råkade köra i diket med den förra bilen har jag letat efter en ny. Planen var att köpa antingen ett lik för 3.000:- eller så en 1995:a +/- ett par år.

Jag hade letat upp en del intressanta objekt och tänkte precis be banken om lån när far ringde igår.

I tidningen var det en annons på en Toyota Camry anno 1990. Pris 7.500:-.

Jag ringde och fick veta att jag var först i kön och att det gick bra att komma och kika på den efter jobbet. Jag kollade nätet efter samma märke och årsmodell och fick veta en hel del intressant. Bl.a. att en 1989 års Camry kostar 24.500:- hos Toyota. Hos två andra bilhandlare finns det ’90:ans Camry för 23.900 samt 37.900:-.

http://www.begbil.toyota.se/
http://www.bytbil.com

Ytterligare en webbplats gav information om vad som är bilens svaga punkter samt en hel del recensioner, allt gott. http://carpoint.msn.com

Inga tvivel om att det var ett bra pris, om bilen inte var skrot. Enligt far fanns det en annons intill denna med en likadan bil fast för 17.000:-.

Väl på plats tog vi en provtur, en del rost, möjligen en drivaxel som är på väg och så är kylaren nästan slut. Inga större fel alltså. Tyvärr är den vit och det är ingen bra färg på en rostig bil, fast det sitter extraljus på den som är fräscha :)

Jag frågade om han hade vinterhjul till den vilket han tyvärr inte hade, sedan sa vi det vi hade att klaga på. Killen kollade på mig och sa att han var villig att pruta om jag var intresserad, jag sa ingenting utan tittade bara frågande på honom; då sa han att 6.000:- kunde han gå ned till.

Jag höll på att få en chock. Jag hade betalat 7.500:- utan att tveka men när han kapar priset med 20% var det inget att ens fundera över längre.

När vi senare återkom med pengarna hade han tydligt ångrat sitt låga pris, c.a. 20 pers hade ringt på den sedan vi var där sa han. Men han höll sitt ord och nu har jag en billig bil - igen :)

Han sa det med när vi skrivit kvitto: ”Nu har du allt köpt dig en billig bil..”

En annan sak som är värt att notera från gårdagen var att jag försökte ta ut pengar på mitt passerkort till ABB. Gick inget vidare bra, men det hade varit kanonkul om det fungerat .)

Tack för konsultation igen Far!

Inga kommentarer: