tisdag 4 december 2001

Mercedesägare tänker inte.

Hallåj!

Så har jag då varit till Östersund tur & retur. Tog bilen i torsdags efter jobbet och efter sex timmars mörkerkörning var jag framme.


Det var så skönt och skoj att träffa min älskling igen! *puss på älskling* Och tack för allt!

På söndagen körde jag hem redan på förmiddagen och c.a. sex timmar senare var jag hos mina kära föräldrar i Nyhammar och tvättade bilen.


Under denna 100 mil långa resa gjorde jag några upptäckter:

1) När vägverket sätter upp skyltar som det står "Stor renfara till Rätan" på och sedan sätter ut ytterligare "Varning för ren"-skyltar efter vägen ska man ha kameran tillgänglig. Vilket jag hade. Så nu har jag några suddiga kort på renar :) Det var inte läge att stanna där de stod så jag knäppte några kort i förbifarten. Jag vände och tog några extra :)


2) Från Ludvika till Orsa saltar de vägen. Under den sträckan är det vindrutespolare "på" som gäller. Men efter Orsa till Östersund saltar de inte vägen. Då är det äkta vinterväg. Man kan se ut genom rutan och man vet att det är halt och folk kör därefter (de flesta). Tänk vad fantastiskt det vore om de kunde ge f-n i att salta alla vägar! Uj. Men det skulle aldrig godkännas för jag misstänker att det är Stockholmarna som inte kan köra på vinterväg som bestämmer vart det ska saltas: Från Stockholm till Sälen dit de åker och åker skidor och gnäller på skoterägare som stör deras semester. Sen att vi lantortsbor får stå ut med motorbåtar i skärgården är en helt annan sak. Oj. Spårade visst ur :)

3) Äger man en Mercedes gäller inte någon lag. Jag menar inte bara Sveriges lag som begränsar hastigheten på våra vägar utan även fysikens lagar. Det verkar på något vis som att eftersom bilen är Tysk är den byggd att köras på Autobahn. Därmed gäller inte hastighetsbegränsningar för det bilmärket. Vidare har kunden betalat flera gånger mer för sin bil än resten av bilägarna och därmed har de en bil som inte följer fysikens lagar vad det gäller friktion och därmed kan de susa fram i Autobahnhastighet trots att vägen är alldeles vit med en fin isskorpa inunder. Fantastiskt. Min nästa bil ska bli en Mercedes - not! Av alla galna omkörningar jag fick vara med om så stod Mercedes för över hälften. Onaturligt. Själv körde jag om två fordon på 100 mil och jag körde inte i snigelfart utan med skallen. Jag misstänker starkt att det är Stockholmare som köper en Mercedes för att kompensera och dölja andra brister, omdömme i trafiken till exempel.
4) När man passerar en bil som ligger på taket i diket förstår folk bakom att det kanske är halt det där "vinterväglag" de läst om, då kommer de ihåg att hålla avstånd till framförvarande bil. En stund i vart fall.


5) När man åker Inlandsvägen är det mestadels 90-sträckor, men ibland blir det 70 och gud förbjude även 50 på sina platser. Genom små pitoreska byar som av någon anlednig ligger mitt på vägen. Eller är det vägen som går rakt igenom dem? I vart fall finns begränsningen 50 av någon anledning, säkerhet för de som bor där och små barn etc.. Därför tycker jag att man ska hålla dessa. Men när man gör det kan man räkna med att folk smyger upp sina bilar i arslet på en själv och gör en desperat omkörning vid första tillfälle. Märk väl att jag inte skrev "första bästa" utan bara första. Detta till trots att de verkade fullkomligt nöjda med att åka i min tidigare hastighet på 90-sträckan i några mil innan och inte körde om trots att det var lååånga rakor med bra sikt, inga möten och förhållandevis bra väg.


***

Man kan bara hoppas att evolutionen tar hand om dårarna i trafiken och att de inte tar med sig några vettiga bilister i sin dödsfärd...

Inga kommentarer: