onsdag 12 december 2001

Husdjur?



Tjoho!

Sen i lördags är jag kattvakt åt katten Lisen. Hon bodde hos mig och Anki tidigare, men när Anki flyttade erbjöd sig svärmor alldeles spontant att ta hand om henne, inte mig emot. Men nu är svärmor bortrest några dagar så jag är förste kattvakt.

Jag tog hem henne till lägenheten (katten, inte svärmor) i lördags och nu har jag funderat på det här med husdjur.

Varför?
--------
Varför har man husdjur? Det är en fråga om sällskap, husdjur är sällskapsdjur och de fyller tomheten i många människors liv. Det är skönt att ha någon hemma, någonting som livar upp och förgyller vardagen. Ungefär som blommor.

Vad?
-----
Vad har man som husdjur? De två mest förekommande husdjuren torde vara katt och hund, men även akvariefiskar är vanliga. Sen har vi alla tropiska djur som ödlor och ormar, gnagare är också vanligt, råttor, hamstrar, chinchillor med mera. Oj, glömde nästan fåglar. Undulater och sånt. Finns såklart mer ovanliga djur som minigrisar och annat småpyssel...

Vad kan vi då säga om de olika djuren? Hundar är trofasta, lojala och ger mycket tillbaka i form av galna upptåg, bus och mys. De kräver rätt mycket av ägaren som promenader, lekstunder, utmaningar, mat och allmän hälsa. Hundar kan vara riktigt givande att ha.

Katter är rätt livegna och håller för sig själva, de kommer emellanåt och vill kela. Så vill de ha mat och skötsel. Inomhuskatter och även de flesta utomhuskatter kräver en "låda" där de kan uträtta sina behov. Det stinker något alldeles fruktansvärt om kattskit men även urinen har en frän stank. Det blev något bättre när jag fick Anki att frångå konserverna och skaffa riktigt torrfoder istället. Dessutom mår katten bättre av det. Men nu har svärmor skämt bort henne med tonfisk och grejjer så nu äter hon nästan inte torrfoder längre (utom när jag bestämmer). En katt är som sagt livegen och det varierar rätt mycket hur mycket utbyte man kan få av dem, men generellt är de rätt trevliga små krabater.
Fiskar är inga sällskapsdjur, de är mer en hobby och en fröjd för ögat. Man kan inte gärna ta upp en guppy och gosa med den. Fiskar kräver relativt mycket omvårdnad med mat och rengöring av akvariet. Speciellt med tanke på hur lite utbyte man får av dem.
Fåglar kan man släppa loss ur buren och låta dem flyga runt inne, då blir de något trevligare. Men det är inte så vanligt att man kelar med en fågel kanske?

Ormar och övriga djur vet jag inte så mycket om, några av dem kan man gosa med och andra är nog mest som akvariefiskar.

Husdjur är på något vis en vanlig förteelse och oftast är det barn som får familjer att skaffa djur kan jag tänka mig.

Själv tycker jag att det enda djur som är värt den tid och energi det kräver är en hund, men sådana ska man bara ha i hus med egen tomt där de kan röra lite på sig. Vidare ska man kunna se om djuret lite oftare än många tror. Det är rent av elakt att lämna en hund ensam hemma under en hel arbetsdag. Men äter man lunch hemma är det inga större problem.

Jag skulle tro att de allra flesta husdjur lever ett rätt ruttet liv med ägare som inte sköter om dem eller i trånga utrymmen (fåglar, ormar, fiskar etc., hundar i lägenheter, innekatter etc.). Ett djur måste få den uppmärksamhet och det utrymme de behöver.

Sen är de ett litet bekymmer om man ska åka på semester etc., att få någon att vara hundvakt är långt ifrån lika lätt som att få någon att vattna blommorna t.ex..

Jag ska inte ha några husdjur förrän jag bor i hus och har tid för dem och då ska det vara en hund. Det är ett som är säkert.

Men det är bara lilla jag det...

Inga kommentarer: