onsdag 23 januari 2002

Invalidiseringsförsök #2 - Misslyckat.


Hallo dagboken!

Så har jag än en gång misslyckats bli invalidiserad och väldigt glad för det är jag!

Sist var när jag sladdade av vägen och försökte flytta ett bergmassiv med min Ford, igår var det dags igen.

På väg hem från jobbet på cykeln i glashalkan passerar jag först en större korsning med rödljus, efter den korsningen åker jag upp på cykelbanan på vänster sida. Strax innan cykelbanan börjar finns ännu en kornsing som sällan trafikeras.

Jag brukar köra över mot cykelbanan på vänstersidan direkt istället för att ligga på högerkanten och stanna för alla bilar innan jag passerar vägen. Bad idea.

Igår kom det en bil på korsningen innan cykelbanan från vänster. Jag fick se den när allt hopp om att stanna var ute för min del och tyvärr såg inte föraren mig utan svängde glatt ut i vägen.

För att undvika en frontalkollision girade jag så gott det gick och bromsade efter bästa förmåga men kollisionen var oundviklig i det läget, lyckligtvis missade jag fronten på bilen och slog in i sidan på densamme istället. Jag träffade strax framför dörren och gled mot bilens sida tills vi stod still, då var jag vid bakre passagerardörren och konstaterade snabbt att jag var hel.

Helt makalöst.

De backade bak bilen och det visade sig vara en dam och en tjej, bägge rätt muntra när de fick höra att jag var ok. Jag trodde först att jag spräckt deras backspegel men den var tydligen redan trasig. Dock tror jag nog att jag repade sidan på bilen, men det var ok sa de.
För egen del har jag ett litet skrubbsår på högerhandens lillfinger, troligen från backspegeln och en blåmärke på höger lår från nyckelknippan jag har där. Mina byxor var väldigt skitiga men annars var allt ok.

Sanslöst.

Helt oskyddad cyklist krockar med bil och klarar sig så gott som utan skråma. Fy fan vilken tur man har! Usch!

Principiellt borde bilen ha stannat enligt högerregeln men å andra sidan körde jag nästan på fel sida vägen då...

Jag hade varken relfex eller lyse på cykeln men jag tror inte det hjälpt så mycket då det inte var mörkt.

Undras vad som hänt om jag inte lyckats svänga undan? Då hade det nog blivit en fin flygtur över på huven *ryser*

Nåja, slutet gott allting gott som de säger.

Jag var på väg hem att ta bilen till Clas Ohlson för att handla diverse saker till en ny loftsäng. Jag hade inköpslistan i bakfickan på byxorna men den råkade givetvis bli kvar hemma när jag bytte byxor. Ändock lyckades jag med bedriften att köpa allt som stod på den i rätt mängd, det är bra med sifferminne ibland :)

Jag investerade även i lyse till cykeln, nästa gång kanske man inte har samma tur...

Inga kommentarer: