tisdag 28 juli 2009

Plattpaddling

Redan innan forspaddlingen har jag haft en teori att vanlig plattpaddling i havskajak måste vara en kul aktivitet. Efter forspaddlingen har det fröet börjat spira rejält och jag har börjat katalogshoppa efter en lämplig kajak. Eftersom jag aldrig någonsin suttit i annat än forskajak tyckte jag det var bäst med en instruktörsledd prova-på-tur för att känna efter hur det är och få några teknikord på köpet.

Så iväg bar det till Äventur i Söderbärke som arrangerar just sådana prova-på-turer.



Bara öppet till hälften?



Ett antal Prijonkajaker för provpaddling. Anki står och undrar vad hon gett sig in på?



Modellen jag var nyfiken på var Marlin.

Eftersom jag befann mig nästan mer upp-o-ned än rättvänt under forspaddlingen lämnade jag kameran i bilen när vi paddlade ut, synd då jag inte blev blöt men turen var väldigt fin och fotovänlig.

Till en början kändes det väldigt vingligt men lutade man omkull kajaken rejält låg den stadigt och det var ingen reell risk att kantra. Väldigt annorlunda mot forskajaken som låg relativt stadigt till en början men som sedan slog runt utan varning.

Efter bara en kvart eller så var vingligheten över och jag kunde paddla på. Ergonomin var dock inte den bästa i den här modellen, knästöden satt för långt bak och där mina knän hamnade satt skruvar på roderlinorna i vägen. Dessutom kändes sittbrunnen hög, paddeln slog i titt som tätt (kan mycket väl vara dålig teknik) och jag kunde inte luta mig bakåt. Kan därmed stryka Prijon Marlin från intresselistan.

Plattpaddling kan jag däremot inte stryka, det var väldigt fridfullt och vackert. Tror Anki blev en smula biten hon med...

Rekommenderar f.ö. turen. 250,- för tre timmar paddling för rena nybörjare. De har kajaker som är klart stabilare än den modellen jag provade, den Anki paddlade var inte det minsta vickig och hon kände sig trygg hela tiden. Thor-Alf och Karina var dessutom väldigt trevliga och mån om deltagarna.

Som en tråkig parentes kan jag nämna att bilen börjat rycka och har mycket ojämn gång igen, ungefär som strax innan den packade ihop sist. Kanske håller min epoxilagning på att ge upp? Ganska precis 1.000 mil höll det i sådant fall för.

3 kommentarer:

Mickegillarcyklar sa...

Mulligt. Plattpaddling är fint. För några år sen hyrde jag och ett gäng några vanliga kanoter. Vi körde några mil uppströms Piteälven, slängde i dem och paddlade medströms tillbaka mot Piteå. Hur trevligt som helst :-)

Johan Andersson sa...

Är du på väg att bli multisportare månne?

Tobbe Arnesson sa...

Micke: Vi paddlade kanadensare förra året men det är rätt stor skillnad på de olika flytetygen.

Johan: Blanda inte ihop nöje med sport bara för att du skaffat en pulsklocka *host*svetto*host*. Fast HÅEC låter lite roligt faktiskt. :D