söndag 8 augusti 2010

Paddelhelg

Jonas och Malin bjöd in till en helgs paddling i Nynäshamns skärgård. Efter en stressfull packning och sistaminutenbeställning av diverse friluftsprylar satt vi till sist i kajakerna, på väg mot okända äventyr och osäkra men hotfulla väderprognoser.

Malin glad att vara ute på böljan.

Anki även hon strålande glad!

Jonas och hans bror David. Vi stannade för att dricka Indianvikens Pale Ale i Indianviken.

Dåligt av TideRace att inte ha mugghållare på Xplore tycker jag. Kanske skulle föreslå det?

Strålande fint väder och lugn sjö.

Eftersom det blev så sen start nöjde vi oss med att runda Inre Gården och paddla till Såtholmen (där vi drack Sotholmen Stout, close enough). Så en timme i kajaken och typ fyra kilometer. Glädjande nog hade Anki inga större problem med de arma armarna under helgen!

Fin utsikt från tältet! Tältet är förresten ett gammalt Sierra kupoltält jag fick i födelsedagspresent när jag var 12 eller något. :D

Malin och Anki badade i både hav och sol medan jag, Jonas och David lekte runt lite i kajakerna.

Här fastnade till och med jag på bild! :)

Anki vispar efterrätt och Jonas vaktar grillen, själv är jag ute och paddlar än.

Jag paddlade 1½ timme och typ 4,5 km i kvällssolen. Spegelblankt hav och klar himmel, det kändes som det var läge att passa på!

Jonas grillar rejäl köttkorv från Taylors and Jones (och gnisselost till Malin).

Lagom till frukost började det regna, det Biltema kallar solskydd fungerade visst ganska dåligt som regnskydd. Själv satt jag under en liten tall som var betydligt tätare. ;)

Med regnet som följeslagare paddlade vi iväg söderut.

Vi paddlade på utsidan av Yttre Gården ned till Järflotta, det partiet var lite vågigt trots att vinden i huvudsak kom från nordost. Vi fortsatte på utsidan av Järflotta och det vågade lite mer förbi Lökviken. Här är vi i tillfälligt skydd av Blänkholmen och Gjusklubben.

Nästa etapp söderut längs utsidan av Järflotta blev en kamp för mig och Anki, ovana paddlare som vi är. Enmetersvågor var inte helt nybörjarvänligt och det var på håret att jag gick runt, tydligen hade jag kvar lite reflexer för stödtag från forspaddlingen förra sommaren. :D Nu hade vi i vart fall fått känna på lite riktigt hav, även om vågorna tydligen var snälla. Hade vi paddlat sydost hade vi kommit till Lettland (om vi inte råkat på Gotska Sandön först), inget som hindrade vågorna från att välla in.

Det var skönt att runda Långsudden och komma i skydd från vågorna, även om vi nu fick motvind och blev kalla.

Vi paddlade upp till Örudden och sökte läger för natten, Malin bestämde sig för att överraska sig själv och slog runt när hon klev ur. Helgens enda oplanerade kantring. :)

Dagens etapp blev 2:40 och typ 15 km men var riktigt tröttande både fysiskt och mentalt, men inget jag på något vis vill ha ogjort! :)

Väl i land var allt fuktigt och kallt, vi skyndade oss upp med tälten.

Sen fick det bli inomhuslunch, medhavda pannkakor med sylt från Laggen smakade prima. Även om varm mat inte direkt hade skadat.

Blöta och trötta. Utanför har det nu övergått i kraftigt regn.

Tältbotten började gå i vågor, uppenbart hade vi slagit upp tältet i en svacka som nu börjat vattenfyllas.

Så det fick bli en snabbflytt av tältet, tog ingen bild innan men pölen i förgrund är ankeldjup. Även Jonas och Malin bestämde sig för att flytta upp sitt tält då de fick en sjö i absiden. :)

Efter lunch gick vi en promenad för att få upp värmen igen, väldigt varierande terräng på Järflotta. Tufft träd!

Rester av en 24 cm Boforskanon?

Den stora sandstranden där vi slog läger, finn fem kajaker och ett tält!

Lagom till det var dags att börja fixa med mat hade det faktiskt slutat regna. Hade gjort laxburgare hemma och fryst in dem i ett isblock, isolerade sedan burken med frigolit. Det var spännande att se om mitt kylsystem funkat i över 30 timmar.

En del av vattnet runt burgarna var fortfarande is, strålande! Lax och rötmånad kändes inte helt förenligt utan kyla.

David och Malin hugger in på varsin 200-grammare medan vi hör åskmuller i fjärran.

Öster om oss pågick under kvällen ett spektakulärt åskväder, det passerade lyckligtvis öster om oss. Det var 2.500 blixtar per timme enligt DN. Vi kom undan med lite lättare regn och på morgonen var det uppehåll om än fortfarande fuktigt.

Efter frukost tog Jonas och Malin en promenad över till Stora Sandskär, sandgrundet syns tydligt på flygfoto.

Sen paddlade vi vidare norrut i Dragfjärden.

Dragets kanal som separerar Järflotta från fastlandet var häftigt! Med landhöjningen har kanalen i omgångar fått grävas ur för att förbli farbar.

Mellan Ekholmen och Gummerh tog jag på Jonas inrådan den sydligaste "passagen", fick paddla så in i vassen för att ta mig igenom. Men det gick! :D

Efter rundning av Knappelskär kunde vi nu se Nynäshamn i norr. Betydligt lugnare hav idag!

Framme vid Nynäshamn tog vi ett ärevarv runt Trehörningen, blev förvånad över hur strömt det var under Oskarsbron! Det är ju samma hav på båda sidor, liksom. Men vinden tryckte in havet i södra viken...

Anki genar under bron till Havsbadet.

Dags att stiga ur kajakerna för den här gången.

Dagens etapp blev även den ungefär 15 km men på längre tid, runt 3:20 satt jag i kajaken.

Tre paddlingsdagar, fyra mil, åtta timmar paddling och minst lika trevligt som blött! Det här gör vi gärna om! Tack Malin, Jonas och David!

Jarl sa...

"Öster om oss pågick under kvällen ett spektakulärt åskväder, det passerade lyckligtvis öster om oss. Det var 2.500 blixtar per timme enligt DN."

Mmmm... Jag paddlade lite kajak på Åland i helgen och natten mellan lördag och söndag var det ett åskoväder i hästväg, som passerade rätt över oss.. Måste varit några tusen blixtar på några timmar. Flera hundra av dem inom en kilometers avstånd, i alla vädersträck om oss, och en handfull inom några hundra meter (ca 1 sekund mellan ljus och smäll), dvs på samma lilla klippö som vi befann oss på. Tältet klarade dock störtskurarna och kastvindarna rätt bra, även om jag fick bättra på ankarstenarna lite.. Lite spännande faktiskt, även om det störde nattsömnen något. :-)

Tobbe Arnesson sa...

Jag gillar åska och de flesta typer av oväder, men jag är inte helt säker att jag skulle velat vara med där! Kanske skaffa tältstänger i metall så man får en fin bur runt sig när man sover? Gärna övergrova så man slipper oroa sig för fallande träd också. Samt en helikopter som flyger in "tältet" åt en...

Unknown sa...

Grym utflykt! Missade helt klart något! Men det var kansle lika bra då jag inte gillar IPA:s. ;)

Jonas sa...

Tack själva, det var väldigt trevligt och skoj!

Sorry för den lite gropiga turen längs med Järflotta, det var inte riktigt planen men det gick ju det med. Hoppas ni inte är avskräckta från att hänga med nästa år nu :)

Lite bättre väder hade varit roligt så att det hade blivit bättre läge för lite kajakbyte och "blöta" lekar!

-j & m

Tobbe Arnesson sa...

Harri: Indianviken Pale Ale är ingen IPA utan en Pale Ale. Dvs. som en lite knäckigare och ljus variant av Newcastle. Du missade något! :D

Jonas: Vi följer definitivt med även nästa år! :D Ska även ta med en extra handduk till både kajak och bil. Upptäckte förresten att jag visst hade ett par torra shorts i bilen när vi kom hem. D'oh!

Aurian sa...

Helt sjukt underbara bilder och underbar läsning!
Man blir sugen på att paddla MEN jag gillar ju egentligen inte att vara ute med båt så det får nog vara... TÄNK om jag rullar runt!!!

Härligt jobbat av er... !