söndag 6 mars 2011

London

Syrrans 40-årspresent blev ett par boots som hon önskat sig, fast vi la till att hon skulle få hämta upp dem själv - i London.

Tiden hade kommit för avresa, Johan väntar på fantastiska Västerås airport.



Flyg till Stansted och tåg till Liverpool Street, sedan tunnelbana till hotellet vid Notting Hill Gate.



Vårt lilla rum. Vi fick i vart fall behålla samma under hela vistelsen, syrran och Johan hade ett nytt rum var natt...



Utsikt bakom hotellet.



Framme vid boots-butiken.



Dessvärre passade inte bootsen på fötterna - så gick det med den presenten! Fast det var väl tur att vi inte bara beställde över nätet...



Vi åkte massor av tunnelbana, vilken faktiskt var riktigt lättnavigerad. Klart enklare än Stockholms fast Londons är mycket, mycket större. Här en bild från stationen Waterloo, kändes som insidan av ett rymdskepp. Sådant går jag igång på! :D



Vy norrut över Themsen invid London Bridge, vi har ganska precis kommit ut från The London Dungeon där bland annat brutala seriemördaren Jack the Ripper blivit underhållning.



Rester av något jag glömt på Clink Street.




"Open by Hand", är det säkert?




Intill Southwark Bridge.




Millenium Bridge.




Bankside Power Station, helt fantastisk byggnad som nu innehåller Tate Modern.



Inne på Tate Modern finns det en hel del konst från semikända konstnärer som Salvador Dali, Henri Matisse, Edvard Munch, Pablo Picasso och Andy Warhol.

Det jag gick igång på var "Untitled (Living Sculpture)" av Marisa Merz.





En till vy på Millenium Bridge, St. Paul's Cathedral i bakgrunden.



Vy mot Bank.



En annan bro.



En av få bilder jag fastnade på.




Där jag stod tror jag merparten som tog upp en kamera riktade den mot St. Paul's Cathedral. Själv gick jag igång på fönsterputsarkranen på huset intill.



Det lilla snabbköpet intill hotellet hade ett väldigt begränsat ölutbud (fast de hade åtminstone Leffe), men ändå finns något oväntat i mitten på översta hyllan. Man får skämmas.



Hästfontän på Picadilly Circus. Gick inte att få en bättre överblicksbild p.g.a. byggnadsställningar.






Från någon av alla tunnelbanestationer.



Nämen, titta! Här spenderades alldeles för lång tid med att fylla några "lösgodismuggar".



Efter ett besök i en "Build-a-bear" blev en blå nalle till, som önskat av systerdottern Hanna.



En av alla måltider...



Även ridande polis får stanna för rött ljus.



Inne på Her Majesty's Theatre där vi såg Phantom of the Opera. De har lagt ner lite jobb på scenografin!




Framme i Västerås igen.



Kul att ha sett London, kan tänka mig att åka tillbaka igen om det finns något klart mål med resan - städer i sig själva lockar mig inte och London är inget undantag.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Najs, tror jag hört talas om i alla fall den där konstnären Pikasså!

Trodde förnsterputsarkranen var ett gigantiskt automatgevär av något slag innan jag fattade vad det var. :)

Kopparbergs Cider fanns överallt på Irland med, misstänker de exporterar mer än vad de säljer i Sverige!

Yster syster sa...

Tack såååå mycket för en trevlig weekend =))