söndag 20 mars 2011

Skroterhelg

Nysnö och strålande väderprognos, en skotertur hade varit trevligt! Jag efterlyste på Facebook om någon hade en att låna ut och fick konstigt nog napp - trodde alla skoterägare skulle ut och åka själva med de förutsättningarna.

Visade sig inte vara så konstigt, skotern (en Lynx GL Sport från 1991) hade inte rört sig ur fläcken sedan den införskaffats för nästan två år sedan. Så vitt ägaren visst skulle den dock fungera. I med bensin och en halv burk startgas så hoppade den faktiskt igång till sist!




Återstod bara att hacka loss skidorna från permafrosten...




När allt sådant var löst blev det en sväng på 6 km via OK för att fylla tanken, sen dröjde det inte länge förrän det började strula. Far fick komma med verktygslådan och förgasaren skruvades loss och gjordes rent. Det blev inte bättre för det, men skotern gick att köra till garage nu när motorn svalnat.




Ett bränslefilter införskaffades och monterades.




Förgasaren skruvades isär igen, den här gången även flottöravstängningsventilen (som krävde att den nitade vipparmen togs bort).




Där inne hittades lite skräp.




Även bränslepumpen togs dän och gjordes rent.




Klockan var närmare tio när skotern startades upp igen, kunde se hur något skräp lossnade från bränsleslangen direkt efter filtret och försvann in i pumpen - suck. Nu fick det vara nog för idag!




Söndag och skräpet hittades i bränslepumpen men även förgasaren gjordes rent utifall att.




Bytte ut några bränsleslangar och gjorde rent resten, sen monterades allt igen. Jag vet att min skoteroverall är "lite" ålderstigen färgmässigt, men det är skotern också. ;)




Skotern startades och jag körde runt lite på åkrarna utanför mor och far, allt verkade funka fint så vi tog en sväng. Anki kör skoter för första gången.





8 km och ungefär en timme senare började dock skotern strula igen. Vi klättrade upp i ett älgpass och tog en fika istället.




Sen lyckades jag få igång skotern igen och det blev tålamodsprövande att ta sig över sjön till närmsta bilväg där far mötte upp med bil.



Motorn får inte bränsle som den ska. Körde jag på choke höll den sig igång på tomgång, efter 10-20 sekunder hade flottörhuset fyllts upp och motorn började småsura. Då kunde jag ge gas och köra någon skoterlängd innan soppan i flottörhuset tagit slut varpå en ny vänteperiod tog över. Det tog nästan en timme att köra den knappa kilometern till bilvägen på det viset...

Nästa steg är att byta membranen i bränslepumpen, hjälper inte heller det får jag riva motorn och se om det är något fel på tryck/vakuum-delen som driver bränslepumpen. Blåste in i motorn och det är inte stopp där inne i vart fall (trycket blåste ut tillbaka genom förgasaren vilket kändes lite underligt men kanske är normalt - jag vet inte hur det där funkar, ska kolla lite sprängskisser). Man känner dessutom att det kommer knuffar av luft genom slangen men det kanske är för klent?

Någon som varit med om exakt det här felet och sitter på en lösning kanske? Det sitter en Rotax 377 i skotern.

5 kommentarer:

Jonas sa...

Tobbe, det verkar mera som att du adopterade skotern än att du lånade den!

Själva var vi ute och guppade igen, nästan isfritt nu..

Tobbe Arnesson sa...

Jag såg bilderna, såg kalas ut och väldigt annorlunda mot vår helg. :)

Anonym sa...

det är därför man kör nytro istället:)

Tobbe Arnesson sa...

Nytro? Jag håller mig till mina asagudar. ;)

Anonym sa...

nä, nu blev jag tvungen: http://orc.off-road.com/aimages/articlestandard/snowmobile/102007/409277/NytroRTX_l.jpg

:)