fredag 18 mars 2011

Vargen kommer :)

Igår morse låg ett rådjurskadaver en bit ut på sjön intill jobbet, bara en 150 meter från fikarummet (mätt på karta). Någon av jägarkollegorna hade redan skidat ut och konstaterat att det var spår från två vargar intill. Efter jobbet knatade jag själv ut och kikade.






En ung råbock minus ett av bakbenen.



Jobbet i bakgrunden.




Rådjursspår intill vargspår.




Jämförelse med hand, sådant går de igång på om man mailar med Jourhavande Biolog. ;) Min hand är 9 cm bred över knogarna och jag har handskstorlek 12. Knöt jag handen täckte det precis avtrycket.




Lilla varg och stora varg på samma bild. :)




Jag åkte tillbaka vid 21 och spanade, kadavret låg kvar på samma ställe och inga vargar syntes till (det gick dock inte att smyga då det knastrade rejält i isen på jobbparkeringen för varje fotsteg). I morse syntes dock inte rådjuret till.




Såg några fåglar längre ut på sjön så jag följde lämpliga skoterspår i den riktningen, fick snart syn på tassavtryck under nysnön med lite blodspår här och där.




Hittade resterna c.a. 300 meter ut, kvar är en klump päls och en tämligen barskrapad ryggrad.




Undrar vem som kissat här? :)




Ny bild med jobbet i bakgrunden.



I vargjakten tidigare i år sköts fem av sex vargar i Dalarna i kommunen eller med anknytning till kommunen, skönt att det åtminstone blev två kvar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt! Heja gråben!

Tobbe Arnesson sa...

Nu ska de vargarna tydligen skjutas. :/