fredag 20 juni 2008

GravityDropper

I 30-årspresent fick jag av Harri, Ryddan, Emil och Jesper en GravityDropper. Det var en rejäl överraskning! I flera år har jag gått och funderat på att skaffa en men antingen tyckt de varit för dyra eller svåra att beställa.

En vad för något sa du? Jo, GravityDropper är en sadelstolpe man kan höja och sänka via ett reglage på styret, så man slipper stanna, kliva av, justera och sedan köra vidare. Speciellt i Spanien var det något jag saknade, där var det mycket upp-o-ned med rejäla lutningar. Här hemma i Sverige behövs det inte på samma sätt men är likväl klart användbart!

Tre fasta lägen är det på min version av stolpen



Här är spaken man justerar med, tryck in den medan man sitter, lyft lite på arslet och tyng antingen ned stolpen till nästa läge nedåt eller låt den inbyggda fjädern trycka upp den till nästa läge.



Sitter en kraftig magnet i lådan som drar en spärr in och ut mellan de "teleskopiska" rören.



Helbild i svettoläge, dvs. högsta. Bra för tranportsträckor och otekniska klättringar där man behöver mycket kraft.



Fettoläge med 1" lägre sadel, låter en sitta och trampa över stök men är inte ivägen för flowpartier där man står upp.



FR-läge där sadeln är sänkt i botten (-4"), bra för branter, hopp och lek.



Å så den obligatoriska soffbilden. :)


Var ut på en kortare testrunda längs Milbanan idag mellan de midsommarmässiga skurarna, där finns inga tokbranter där man behöver få ned sadeln i botten men väl en härlig mix mellan stigklättring och utförsflow så det justerades friskt mellan de två översta lägena. Verkar riktigt lovande!


Nackdelar jag funnit så här långt

  • Går inte att sätta dit min SKS bakskärm.
  • Reglaget uppe på styret sitter rätt utsatt, går det att ställa cykeln upp-o-ned?
  • Man behöver aldrig stanna, jobbigt för flåset! :)
Tack igen för presenten och glad midsommar till er alla!

1 kommentar:

Mickegillarcyklar sa...

Ännu en härlig 30-årspresent, vilka polare.