söndag 15 juni 2008

Romantik

Som 30-årspresent hade Anki ordnat med en överraskning, det enda jag visste var att jag skulle vara senast klockan 12.00 i Stockholm på lördagen.

Sen bar färden av till Sigtuna där det checkades in på det femstjärniga Stadshotellet, i rummet väntade champagnen på kylning tillsammans med choklad och en vacker sjöutsikt.


Champagnen fick emellertid vänta för först var det The med små bakverk och livespelad pianomusik i salongen, sedan färd till Arlanda Stad och Sigtuna Brygghus. Där fick jag en privatvisning av brygghuset av en trevlig guide (Bernt? Bengt?) som såg till att mitt ölglas var otömligt. Bokstavligen.


Många fina öl fick jag smaka under visningen, kanske något tunna mot mina preferenser (rejält besk amerikansk ale och mättade trappister) men ändock klart rekommenderade!



Nya tappmaskinen som lindrar det manuella arbetet något, men att lyfta upp 50 kg säckar med malt till kvarnen och att skotta ut draven verkar onekligen vara riktigt tunga moment. Helt klart entusiaster som brygger på denna skala!



En ny lagertank som väntar på att monteras i kylrummet, ser rolig ut. :)


Tillbaka på hotellet, något berusad (stackars Anki fick hålla sig på mattan som chaufför, dumt att ha Sigtuna Brygghus långt utanför Sigtuna) blev det snart trerätters fantastiskt middag.

Började med lite avsmakning, sedan förrätt (biff-någonting), varmrätt på lamm med ramslök (som Kinnekullecyklist var den ett givet val), sedan förefterrätt, efterrätten på getostkräm med rödbetssorbet (löjligt gott) och till kaffet lite sötsaker. Så man kan hävda det var sex rätter... Dessutom väldigt goda, jag lovade mig själv att aldrig mer laga mat.

Så här i efterhand kan det tyckas något drastiskt, låt mig istället säga att jag har en del att lära på området. :)

Till måltiden fanns kypare, sommelier som höll oss med gott vin och så någon som skrapade bort smulorna från bordet mellan var rätt. Snacka om uppassad!


Dagen efter väntade frukostbuffén som även den var god, om än inte anmärkningsvärd mot traditionella bra hotellfrukostar. Sen slappade vi på rummet till det var dags att checka ut och kolla på Sigtuna.


För en som jag, som aldrig ens hört talas om stan, var det något av en chock. Stockholms Visby är väl enklaste beskrivningen, stiligt. Vi avslutade helgen med en fika på Tant Brun, som inte hade någon Cola. Orekorderligt när det kommer bakfulla gäster...


Jättetack för den här helgen älskling, den ska sent glömmas!

7 kommentarer:

Mickegillarcyklar sa...

Oj vilken trevlig present! Jag är officiellt imponerad.

Anonym sa...

Sex efter sex rätter kanske? Det såg onekligen mysigt ut.

Grattis gamle man!

Vito sa...

Grattis i efterskott :)
Så ska man fira en 30 årsdag!
Vad söta ni är på bilden....

Tobbe Arnesson sa...

Tack för grattisarna.

Jocke: Jag tänker inte kommentera sex, syrran tycker redan jag skriver mer än hon vill veta på den här bloggen. ;)

vito: Väldigt rekorderligt firande, måste jag tillstå! Nu är det nästan så man längtar till man blir 40! ;)

Patrik Skolling Möller sa...

Mysigt !

Min tjejkompis bjöd mig på bal på Sigtuna stadshotell den 31/12 1988.

På natten blev jag förförd. Nu sitter man här med hus och ungar. Och en underbar FRU !

Så kan det gå. :)

-Skogling

Tobbe Arnesson sa...

Nyår 1988 var jag 10½, festerna på den tiden satt man utmed väggarna i skolsalen och åt chips. Dansa med tjejerna vågade man ju inte, om det nu spelat någon roll för de tyckte säkert vi var fjantiga hela bunten. :)

Anonym sa...

Grattis Tobbe!
Äntligen 30, äntligen man på riktigt. ;-)
Vilken toppenweekend.