Biltrubbel
Bilen har ju gett upp, så det har Googlats en del på problem med Mitsubishis GDI-motor. De flesta säger att det är igensotning i spjället till insprutningen. Så manual letades fram och spjällhuset skruvades bort.
Gaaanska igensotat var det minsann. Tyvärr blev det inget bättre, verkar som sensorn till spjället gett upp livet. Motorn som driver spjället jobbar kaosartat och det verkar ju troligt om inte sensorn klarar av att meddela hur spjället står.
Filmklipp med bild på instrumentpanelen och ljud från spjället:
Försöker få hjälp i ett Mitsubishi-forum, vi får väl se hur det går. Verkar gå att köpa rekonditionerade spjällhus för typ 3.000,- vilket är mycket billigare än att låta bilverkstan byta till ett nytt för typ 18.000,-. Fast kanske går det att bara byta sensor, om det nu är den som gått sönder.
Tummarna hålls!
2 kommentarer:
Jag har tyvärr inga konkreta tips att komma med utan jag säger som jag brukar: biljävlar!
Du fiskör, kör man redigt så håller det sotet borta!
Skicka en kommentar