söndag 10 maj 2009

Olut

Harri besökte Finland för en tid sedan, snäll som han är tog han hem lite öl till mig. :) Nu har jag hunnit provsmaka tre av dem, bäst att avlägga rapport innan jag glömmer bort omdömena...

Paasbier bryggs i Belgien åt ett finskt företag. Det låter mycket bättre än det var, det här ölet var inte gott. Smakade dåligt, alltså som om något dåligt hänt med ölet.



Nästa var Beer Of the Gods från amerikanska High & Mighty Beer Co., en ameriskansk blond ale. Blond är bara förnamnet, kan inte minnas att jag sett en så här ljus öl tidigare! Varken gott eller dåligt skulle det funka att väta strupen med en varm sommardag, men det finns många öl som är bättre för det ändamålet.



Vakka-Suomen Panimo har med denna Prykmestar Pale Ale skapat en brittisk pale ale, faktiskt ganska god. En del humlebeska men så klart inte alls som en IPA (vilket i min bok är en bra sak).



Så långt finnölen jag fick av Harri, fler kommer. Passar på att rapportera om ett par andra jag köpte hem från Systembolagets tillfälliga sortiment för en tid sedan.

Dels Oerbier (nr 11647) från De Dolle Brouwers, en av flera klassiska vårbrygder från Belgien. Direkt kapsylen togs av svämmade köksbänken över av öl som ville ut ur flaskan, inte ovanligt att finöl har bråttom ut men med sådan kraft och till denna grad har jag inte sett förr!

Det som till slut hamnade i glaset var en klart annorlunda smakupplevelse. Så klart en hel del kolsyra men även en kraftfullt smak men utan sötman som brukar finns i de kraftigare belgarna. Det här ölet behöver nog lagras något år innan det kommer till sin rätt. Men klart drickvärt!



Bryggerierna Alesmith och Mikkeller har tillsammans med Stone Brewing Co. skapat en Belgian Style Tripel Ale (nr 11637). Alltså en amerikansk ale med gott om smarrig humle men med belgiska undertoner. En mycket lyckad brygd, måste jag säga! De flesta amerikanska "belgiska ale" brukar vara en liten amerikanisering av de belgiska smakerna, men här har man gjort tvärt om. Tänk en ljus belgisk ale med massor av humle. Jag måste köpa fler!



And now for something completely different; bron vid Flogen norr om Nyhammar har sett sina bästa dagar komma och gå.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hmm, verkar intressant den där tripel-ale:n!

Provat cykla över 'bron'? ;)

Tobbe Arnesson sa...

Jag har en flaska kvar i kylen men ska köpa fem nya, de var dock ruskigt dyra med sina 65,- för en liten 36 cl-flaska. :(

Du borde kunna cykla bron med Puggen, jag filmar! :D

Unknown sa...

Ouch, håller mig nog till Brother Thelonious...

Tror jag skippar bron. :)