fredag 15 januari 2010

tresexfem

De senaste åren har jag satt ett mål att cykla 365 timmar under året, alltså i snitt en timme om dagen. Vissa år har jag varit ganska nära men 2009 var katastrofalt dåligt. 167 timmar totalt, det vill säga mindre än hälften!

Univega 29er: 9h
Kona Sutra: 15h
Turner 5-Spot: 30h
Kona CoilAir testcykel: 52h
Giant Glory: 61h

Året började som år gör mest, med vinter och inte så mycket cykling. Snön låg djup in i april. Sen blev det en vecka i Spanien med cirka 40 timmar vilket inte alls var illa.

I maj röjde jag sly från cykelstigarna, något som gav mig dubbelsidig tennisarmbåge. Var gång jag cyklade blev det sämre. Cyklandet begränsades till någon timme DH i Dalakorpen varannan vecka. I slutet av augusti var armbågarna bättre så det blev en vecka DH i Åre, sen var det vila som gällde igen. Hann med en hösttur på Bergslagsleden också.

Sen var jag så galet rastlös av ickemotionerandet att jag gick till gymmet mot bättre vetande, till min stora förvåning blev faktiskt armbågarna bra efter bara några gympass. All samlad erfarenhet pratade om att vila var enda sättet att bli av med skiten, då det är en inflammation. Men i mitt fall hjälpte gymmet. Väldigt skönt!

Under senhösten var det lerigt och ickemotiverat, sen kom vintern. Vilken vinter! Sen innan jul har det i princip varit -20°C eller kallare. Jag tycker inte det är roligt att cykla när det går under -10°C. Har hållit mig på gymmet.

Men idag var det bara -6°C när jag åkte hem från jobbet, slet i det längsta med att försöka reda ut hur man klär sig på vintern och stack ut en timme med pannlampan idag. Trampade bort dit stigen brukar vara nedtrampad men inte den här vintern, antar de med hund inte heller vill vara ute mer än nödvändigt. Gav mig upp från Sörviks plåt mot Ickorrbotten på grusvägen, hittade ett skoterspår som nästan var packat nog att cykla på så lite skog blev det. 12 km på 68 minuter. Grumt. En rätt värdelös cykeltur, men även en dålig cykeltur är väldigt mycket bättre än ingen cykeltur!

Nu är i varje fall första timmen under bältet, 364 kvar. Hur det går framgent går att följa på FunBeat, har lagt upp målet där.

4 kommentarer:

Johan Andersson sa...

I år kommer du att rocka Tobbe. Jag har ett mål med sju timmar i veckan vilket låter som lika mycket utslaget på ett år.

jesperC sa...

Kanske skulle lägga lite mindre tid på att föra statistik så blir det mer tid över till cyklingen ;)

Själv har man fått ihop ~14h i år. Dock enbart jobbpendling och transport, ingen nöjescykling. Pendlingscyklingen är i och för sig är bättre än inget och definitivt bättre än att sitta i bilköer eller åka buss/t-bana.

//j

ebeth sa...

Mest tid på DH-hojjen, fasen vad sweeeet! :D

Visste inte att statistik kunde vara så här kul! Tänk om jag hade haft tillgång till din blogg då jag faktiskt läste statistik-kursen...

Nu ska jag också börja med FunBeat!

Tobbe Arnesson sa...

jesperC: Jag lägger faktiskt inte särskilt mycket tid på statistiken. Jag har ett manuellt räkneverk vid varje cykel, knappar in cyklade timmar där. Med flera cyklar underlättar det att hålla koll på när det är dags för service...

ebeth: Japp, det blev inte så mycket cykla 2009 men de timmar som blev var väldigt högkvalitativa. :D Även CoilAir gick mestadels DH.