söndag 21 november 2010

Familjemys

Ljusstöpning hos Sköllersta Hembygdsförening i Åkerby skola (ligger utanför Örebro mot Pålsboda till) är den nya novembertraditionen i familjen.

Systerdotter Hanna stöper spiralljus.




Svåger Johan, far Sören och svägerska Susann i stöpartagen.




Bror Jocke har knytkalas.




Mina ljus hänger på svalning mellan doppen.




Sambo Anki gör raka ljus.




Risgrynsgröt och macka till lunch.




Brors knytkalas är över och snart har han doppat färdigt, imponerade till och med på arrangörsdamerna!




När man stöpt färdigt får man väga ljusen och betala 70,- per kilo, samt eventuella färdigknytna ljuskronor och lunch.




Stannade till på New Lilla Indien i Örebro och bjöd mor Elisabeth på försenad födelsedagsmiddag, rätt OK indier men inget märkvärdigt. Självklart spillde personalen ut ett glas vatten i fars knä. Det är tredje gången på rad som restaurangpersonal lyckas spilla på far när vi bjuder dem. Pizza på ryggen, öl i knäet och nu vatten. Servitrisen såg rätt förvånad ut när vi brast ut i asgarv. :D




Ankis ljus. De till vänster är väldigt långa och de till höger är knottriga.




Mina ljus. Spiralerna blev rätt olika. Längst till höger är flätat, skogsbrandsvarning på det...




Mina specialljus.




Krona gjord på färdig mall.


Mysigt värre. :) Mer mys blir det när man fjuttar på ljusen också...

4 kommentarer:

Unknown sa...

Stiligt, hur många kilo stearin blev det? :)

Tobbe Arnesson sa...

Vet inte riktigt vad mallen till kronan kostade, men typ 3 kg för mig och Anki.

Yster syster sa...

Förra året kostade mallen 35 kronor tror jag....tack för en trevlig dag.

Gubben sa...

Jag hoppas på att bli bjuden fler gånger, men då ska jag nog ta på ett oljeställ:-)