tisdag 2 augusti 2011

Segling dag 1

Dags för årets seglats med Ankis föräldrar i Stockholms Skärgård (Mellanskärgården). Då familjeseglatserna i regel är relativt korta mellan olika naturhamnar brukar det bli en hel del slappartid på öarna. Rastlös och med fästingfobi slog det mig att en kajak nog är ett utmärkt tidsfördriv för kvällarna. Hade tänkt hyra kajaker men bästa Jonas & Malin lånade generöst ut sina kajaker medan de själva cyklade på Gotland. Fantastiskt!

Efter en massa over head med packning, Stockholmsresa, kajakupphämtning, packning och transport till Bullandö var det skönt om än vingligt att sitta i kajak igen.

Anki paddlar ut från Bullandö.



Det blev en rätt tuff start för oss nybörjare att ta sig den korta biten över till Stavsnäs (på andra sidan bron) bland alla båtar.




Det gick dock fin-fint utan incidenter och efter en något mer incidentrik (men i slutändan torr) bordning av segelbåten Cecilia låg snart kajakerna förtöjda.




Den första paddlingen blev strax över en nautisk mil (typ två kilometer).




Snabbt var seglen uppe och vi började kryssa norrut på Kanholmsfjärden i perfekt seglingsväder.




Typ 12 sjömil senare var vi framme på Lingonskär i sydkanten av Lådnaön. Fin utsikt.




Efter fikat på klippan ovan stack jag och Anki ut på en paddeltur i kvällssolen.




Bitvis var det ren propagandapaddling.




Hallonskär som jag tänkt vi skulle runda var ihopväxt med Lådnaön så vi rundade istället Hjälmö av misstag. Jag ska nog lära mig det där med kartskalor vad det lider. ;)



4,5 sjömil blev kvällens tur, sen vankades mumsig middag.