torsdag 4 augusti 2011

Segling dag 3

Ny dag men samma trista väder. ;)




Idag gick vi ned Möja Västerfjärd till Möja Söderfjärd och la till vid Grisselholmen söder om Korsö. En del kryssande så nästan 12 sjömil till.


Anki följde med på en paddeltur, syns hon i bilden?





Vi tog oss ut mellan Korsö och Delsholmen med siktet på ett varv runt Träskö. Vi fick mycket svall från motorbåtar precis när vi kom över till Träskö så det kändes som ett något stort bett av äpplet, men det lugnade snabbt ned sig med båttrafiken och kajakpropaganda infann sig snart på nytt!




Den här gången stämde min uppfattning av verkligheten överens med skyltningen. ;)





Det blev ett bra varv runt Träskö och vi hann lagom ta skydd i viken sydost om Gåln när en Waxholmsbåt passerade i nordväst. Nästan fem sjömil.





Tillbaka vid båten och efter kaffe fanns det tid för ännu en tur, bäst att passa på! Ännu en solotur med planen att gå motsols runt Korsö.




Möja Söderfjärd hade lugnat ned sig sedan vi seglade så det såg ut att bli en rätt vågfri tur tills jag skulle runda Korsös nordöstra spets och mötte Waxholmsbåten Värmdö. Det blir ganska rejäla svallvågor från en sådan båt och jag undrade nervöst hur det skulle gå men Jonas kajak bara garvade...

Det blev några spännande vågor jag inte kunde se över men det hela gick hur fint som helst. Varvet runt Korsö gick dessutom fortare än jag trott så det blev ett bonusvarv runt Grisselholmen också, de vågor som ändå var kvar på Möja Söderfjärd kändes rätt betydelselösa efter mötet med Värmdö. Knappt fem sjömil till blev det.


Inga kommentarer: