tisdag 8 december 2009

Husägare!

Nyhetsvärdet i detta är väl rätt lågt, gissar att de flesta av mina läsare redan vet om det. Vi har köpt ett "litet" rött hus med vita knutar. 230 kvm och 10 rum litet hus, med 105 kvm biarea.

Fast det ser inte så stort ut!





Med fastigheterna (ja, plural) kommer halva dämningsrätten som vattenkraftbolaget nyttjar, som kompensation "bjuder" de på en stor skvätt el per år. Ordet elräkning lär vara ett okänt begrepp när man bor här. Därför är den uråldriga vedpannan utrustad med elpatroner...




Till sommaren blir det dags att skrapa och måla...


Det mesta är dock i utmärkt skick, invändigt behöver vi inte göra om alls. Bara att flytta in!

Som det hintades om är det flera fastigheter, utöver villan finns en liten lada, ett litet uthus, ett litet garage, ett litet "våghus", ett litet slagghus och en stor kvarn. Ja, kvarn!




Inne i kvarnen finns maskinerna kvar från 1935 då allt elektrifierades. Fast den delen är inte så jätteintressant för mig faktiskt, jätteintressant är däremot snickeriet!




Det tråkigaste med tomten är att det finns fornlämningar, sådana får man inte röra utan samförstånd med Länsstyrelsen. Som i princip kommer säga nej till alla förfrågningar om förändringar. Lite trist att ha denna "stenhög" på tomten, som är rester av en skorsten från hyttan.




En tavla från hur det såg ut förr. Foton från förr finns på vvk.se!




Eftersom kajak håller på att segla upp stort på intressefronten kommer läget i Sunnansjö att bli utmärkt! Även för skridsko, cykling och många andra naturhobbies är läget utmärkt.




Uppströms dammen finns Nedre Boten, utmärkt för en kortare kajaktur på slätvatten.




Utanför kvarnhuset finns forsen, för det mesta går så klart vattnet genom kraftverket men allt som oftast är det liv i den. Utmärkt för forspaddling (och fiske).


Nedanför forsen finns kommunens största sjö, Väsman. Via den kan jag paddla direkt till jobbet vilket borde gå på ungefär en timme. Cykelvägen blir betydligt kortare, men Anki får det längre till sitt jobb.

1:a mars blir det inflyttning, jösses vad jag längtar tills alla kartonger är på plats och uppackade! Mycket jobb innan dess, sen kommer allt jobb med fasader, snöskottning, stor gräsmatta...

16 kommentarer:

eriksjos sa...

superkoolt med egen kvarn och egen fors!

Haningerox sa...

Lycka till godsägarn;)

Mickegillarcyklar sa...

Det är verkligen en superhäftig egendom (i brist på bättre ord)! Jag hoppas och tror att ni kommer stortrivas :-)

Nypan sa...

Vi i KBCK tar med oss varsin burköl och hojar upp dit till våren/sommaren.
Grattis som fan!
/N

Anonym sa...

Grattis!

Men jag måste rätta dig lite som den fusklantmätare som jag är. Du må äga flera fastigheter iom. köpet, det vet ju inte jag, men byggnaderna är inte enskilda fastigheter.

Jordabalken säger i 1§ 1kap:
Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter.......

Den fortsätter i 1§ 2kap:
Till en fastighet hör byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk, på rot stående träd och andra växter, naturlig gödsel.


Men som sagt, grattis till köpet! Jag ser fram mot att komma och titta på din fastighet med alla byggnader.... ;-)

Johan Andersson sa...

Superkul! Hoppas att det kommer bli en höjdare, vilket jag tror att det kommer bli...

Anonym sa...

oj oj tio rum...använd kondom annars kommer Anki fylla alla rummen med något sött med skrikit och då kan du nog glömma alla övriga fördelar huset har;) Kolla igenom damm rätten kan finns pengar att tjäna inte för jag tror att vb har missat något i kontraktet men det kostar lite att kolla:)(http://www.sero.se/) hittar du säkert någon intresse organisation
avis avis avis!!!!! Grattis!

Jesper Löfgren sa...

Jag ska bli ditt kvarntroll.

Tobbe Arnesson sa...

Tack för alla lyckönskningar.

Jocke: Jag vet att det är skillnad på byggnad och fastighet, men det är faktiskt två fastigheter med olika adress. Därför kan jag tala om för Anki att jag går till grannen när jag går till snickeriet. :D

Uttryckte mig lite slarvigt i texten dock...

Patrik Skolling Möller sa...

+1 på Nypan. :)

Patrik Skolling Möller sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
vito sa...

Det där blir ju hur bra som helst :)
Grattis till dig och Anki.

puss!
/Vito

Gubben sa...

OBS Vi ska skriva!
Hurra! Änteligen ett hus för hela STORA släkten:) Vi grattar och önskar lycka till

Unknown sa...

Grattis som fan! Kvarnägare och allt! Ska du bli mjölnare sen? :-)

Det ser verkligen sjukt pittoreskt ut!

/Mathias H

Ystersyster sa...

GRATTIS, glöm nu inte att jag vill ha full acsess till badrummet med bubbelkar =)

kramas

Jarl sa...

Fy fan va jäkla coolt! Grattis!

Där finns det ju plats för ett helt Happy-mtb-läger! (hint-hint.. )