måndag 17 september 2007

Projekt Stadscykel

Jag bor 1,5-2 km från Ludvika centrum och det tar nästan en kvart att gå enkel väg så det finns ett visst motstånd att göra snabba ärenden. Det går ju åt en halvtimme var gång man ska ned på stan' och vända.

Tanken på en fixie har funnits en tid och jag har jagat lämpliga objekt på Blocket som inte varit för avlägsna i vare sig pris eller mil men få har dykt upp.

En dag besökte jag den mörkaste vrån i ett av våra förråd på jobbet, då fick jag syn på en gammal landsvägsracer som inte sett asfalt på många år. Måtten stämde väldigt bra med min längd och dess ägare var inte svårövertalad om att bli av med den.

Hade inte med kameran på första härjningen, har skruvat loss diverse saker och slängt de helmurkna tubdäcken redan, men jag satte ihop den hjälpligt igen för att få en "före" bild.


Jag hade funderat lite på vilken av klingorna jag skulle använda men när jag tittade närmare på vevpartiet kom svaret naturligt, det finns bara ett alternativ! Kommer bli väldigt cleant!


Cykeln är en Peugeot, jag har svårt att läsa den sirliga texten men jag tror modellen heter Course. Ramen är i vart fall luggad och det faktumet kommer att utnyttjas i färgsättningen. Head badgen är i solid kromad metall, häftigt tyckte jag som väntat mig någon kromad plastbit som var ditlimmad. Inte då.


Det är Peugeot 103 Tube Special i ramen, vilket är tekniskt mumbo-jumbo för tjocka oreducerade stålrör. Andra dekaler pratar om "Made in France" och "Record du monde".


Här är bakre drop-outen, funderar på om jag ska bygga om dem till riktiga track-ends eller försöka få till kedjespännare lämpligt vis. Jag vill ha något som håller bakaxeln i längsled för snabbkopplingen kommer knappast orka hålla fast hjulet i ramen. Kassetten ska jag försöka bygga om till bara ett drev och frihjulsmekanismen ska blockeras, troligtvis med hjälp av svetsen.


Det finns lite annat skrot på ramen som ska bort också, dessa vajermojänger, hållarna för bromsvajern, flaskställsskruvhålen och så klart fästena för de rammonterade växelreglagen.


Cykeln kom med något krockade pedaler, de är hopklämda så att de gått emot vevarmarna. Hoppas remmarna passar mina stora fötter och att de håller. Fästet för skärmar på gaffeln ska så klart bort.


Ville övervakade mitt demonterande nyfiket, i förgrunden syns också att man behöver stora verktyg för stora projekt. ;)


Anledningen att 24"-skiftnyckeln kom fram var för att lossa drivsidans lagerskål till vevlagret, kommer bli intressant att justera lagerspänningen på detta sedan.


Bromsarna är av fabrikat Weinmann och det är även klossarna som ser som nya ut, undrar hur lite den här cykeln har rullat egentligen? Det kommer att hamna en frambroms på cykeln, jag bor på ett berg och litar inte på vare sig mig själv eller materialet i drivlinan...


Så här långt har projektet gått oförskämt bra, sadelstolpen var inte det minsta fastrostad, styrstammen släppte villigt och pedalerna satt snudd på löst! Inget har djävlats helt enkelt.

Jag strippade ramen helt från komponenter idag (inklusive lagerskålarna för styrlagret och head badgen), nästa steg är att borra bort de punktsvetsade växelmojängerna, slipa ned det som ska bort och kanske svetsa om drop-outsen bak. Sen ska den frigöras från färg, spacklas, slipas, ges ny grundfärg mot rost och slutligen lackas.

Jag beställde däck och styrlinda för några dagar sedan samt köpte en förhoppningsvis matchande sadel på Biltema.

Risken finns att jag tycker cykeln blir för fin att parkera på stan' sen, vi får väl se. Kul är det i vart fall att jobba med händerna.

8 kommentarer:

Mickegillarcyklar sa...

Wheeee! Kul med projekt. Särskilt i form av nya cyklar :-) Risken finns som sagt att den där blir för fin för att lämna på stan...
Jag har också ramlat över en stålhoj (av helt annan typ än din dock) där priset var för bra för att låta bli. Undrar om Carro märker att det blivit en cykel till i garaget när hon kommer ham från Kreta? :-S

Anonym sa...

Välkommen i Peugeotklubben!

Johan Andersson sa...

Lyxprojekt... Fixie e helskoj, förutom när man ska tvätta kedjan!

Jonas sa...

Du behöver inte bygga track-ends, det du behöver är ett bultat baknav..

Tobbe Arnesson sa...

Ingen lust att byta bakhjul till en början, redan för mycket pengar med cykel, däck, slangar och styrlinda samt färg. Försöker mickla till någon bra spännare utan att svetsa om ramen, går jag bet bygger jag om den. Det är ju roligt. :)

Rikard sa...

spännare? hoppas du säger en sak och menar en annan. Byt ut ditt QR mot en biltema långsamkoppling så sitter det lite hårdare, men du _vill_ verkligen ha bultat bak på fixen.

Tobbe Arnesson sa...

Jag menar kedjespännare ala moped och inte ala Single Speed. :)

Anonym sa...

Har en likadan som jag försöker fixa till i originalskick, har du några delar över som du vill bli av med?