söndag 11 januari 2009

It's alive!

Igår fick jag någon timme över att meka med bilen. Tog isär elektromagneten/motorn till tomgångsspjället -igen- för att kolla så inte magneten lossnat - igen, men det var funkis. Skruvade ihop bilen och den startade fint. Men efter en stund på tomgång började motorvarningslampan lysa - igen.



Limmade ihop ett vinkelrör till en slanganslutning som jag råkade bryta av tidigare, justerade vinkeln på sensorn till tomgångsspjället och nu verkade faktiskt motorn funka som den skulle.



Skruvade ihop allt igen, efter 152 dagars nertid.



Lyckades t.o.m. flytta bilen...



...trots att den börjat sjunka ned i marken och frusit fast.


Slängde om till vinterhjulen men kunde inte provköra då alla druckit vin utom jag. Så inatt var det svårt att sova, skulle det funka?

Idag har jag kört bilen över nio mil och så här långt tycks det faktiskt som jag lyckades laga bilen! Yay! Törs nog inte lita på att den funkar förrän jag kört slut på en tank dock.

Om vi hade sönder sensorn under felsökningen (vilket verkar troligt) så var allt som behövdes en klick epoxi till magneten i tomgångsmotorn...

En annan dag ska jag skriva en komplett guide för hur man avhjälper exakt det här felet.

Nu ska jag boka tid på besiktningen så körförbudet hävs, hoppas de inte blir griniga på min spräckta framruta och att inte bromsoket på vänster bak kärvar...

16 kommentarer:

Mickegillarcyklar sa...

Gratulerar! Alltid skönt att få till såna där trista grejer.

Tobbe Arnesson sa...

Tackar. Det har varit riktigt trist stundvis men aldrig något större problem då Anki har bil och mina pendlarkollegor också har.

Besiktning imorgon 11:20, håll tummarna! :D

Mickegillarcyklar sa...

Båda tummarna hårt hållna!

Emil sa...

Man får gratulera och jag ska hålla tummarna imorgon (om jag kommer ihåg det)

Anonym sa...

Fan vad gött!!

Känner igen det där att man knappt tror sina ögon när det fungerar igen efter att man varit på tippen att ge upp helt för att man är så less på alltihopa men beslutar sig för att göra ett sista försök!

Håller ett par feta tummar jag med. :)

//Harri

Jesper Löfgren sa...

Woo... Får gratulera, om det nu blir så att man ska gratulera...

Tobbe Arnesson sa...

Rutan gick igenom, även om det var på gränsen.

Däremot gillades inte vänster bakbroms (handbromsen funkar inte) eller den sönderrostade bromsskivan på vänster fram.

Typ 1.500,- i reservdelar och några timmars jobb till alltså.

Fast nu är iaf. bilen laglig att köra i en månad, har varit körförbud sedan 1:a januari.

//Harri sa...

Grattis! Resten borde ju vara en baggis! :)

Mickegillarcyklar sa...

Jaja, det hjälpte säkert lite grann att jag höll båda tummarna hela förmiddan. Har inte fått nått alls gjort på jobbet...

Jonas sa...

Det är ganska liten del av rutan som det inte får vara sprickor i, brukar gå igenom. Men om bilen är försäkrad så brukar man ju kunna byta ruta mot självrisk!

Rostig bromsskiva kanske ger med sig när du kört, de rostar ju en del när bilen står.

Kärvande bromsok hade jag på miatan efter förra vintersäsongen. Fick masserade det precis som på cykeln!

Tobbe Arnesson sa...

Det är en 30 cm bred korridor rakt framför ratten som ska vara skadefri. Min spricka är i den korridoren men ganska långt ned. Ska fixa det på försäkringen någon dag men det brådskar ju inte.

Bromsskivorna var så klart riktigt rostiga efter bilen stått, såg till att bromsa rejält en massa när jag körde igång bilen igen. Men tydligen har en stor del av skivan lossnat på insidan, hörs att det är något galet. Bytte ju de bakre skivorna i våras.

Det är armen till handbromsvajern på bromsoket som är trög, dessutom hål på damasken till cylindern. Ska köpa ett renoveringskit till oket och plocka isär och göra rent allting. Renoveringskit kostar några hundralappar medan ett renoverat ok kostar 1.600,-.

//Harri sa...

Oj, lite skillnad på pris där!

Det var precis det som krånglade på min Audi varje år, det var en liten vipp-arm för handbromsen och den kärvade varje år. Demonterade bromskolven men mer än så lyckades jag aldrig få isär så det var 'massage' i skruvstycket som gällde!

En orsak kan ju ha varit att jag aldrig använde handbromsen, spelade ingen roll hur brant det var, bara stoppa i ettans växel när man parkerade. =)

Tobbe Arnesson sa...

Jag drar å andra sidan alltid i handbromsen när jag parkerar, just för att ge den regelbunden motion.

//Harri sa...

Kört mer med bilen?

Tobbe Arnesson sa...

~30 mil eller så. Typ 15 starter. Än funkar det fint, ska byta bromsskivorna i helgen kanske.

//Harri sa...

Låter ju gött, att den rullar på! =)

Glömt bort hur länge min Audi stod stilla, var nog mer än ett halvår, hade så gott som gett upp hoppet på den... Men det var ju bara tre givare som hade gett upp. ;)