fredag 26 juni 2009

DH på Högberget

Ludvikas mest centrala berg är Högberget, sitt namn till trots mäter det dock bara 242 meter över havet. Sjön Väsman ligger på 155 möh och så lågt är det omöjligt att komma via stig. Men det går att få ut i vart fall 60 höjdmeter från berget.

Idag tog jag en svettdrypande knuffsession på berget.


Lillmasten -> Finska föreningen


Från den lilla södra masten har ett par killar byggt en stig ned till Finska Föreningen, på kartan målad med orange. Ungefär mitt på finns vad de kallar (med Tüsk brütning) Cliffside of doom och efter att ha försökt ta mig ned för den fyra gånger utan att kliva av cykeln håller jag namnet för lämpligt...

336 meter lång, 54 höjdmeter.

Här är en hjälmkamerafilm:



Vill man ta sig från Lillmasten till ängen vid Finska föreningen med kroppens ben hela kan man leta sig ned längs med den blåmålade stigen. Första stigkorsningen tar man vänster, sen tar man vänster rakt ut i obanad terräng innan vindfällen. Korsa sedan motionsspåret, håll höger och trampa sedan lite under kraftledningen. Sen är det bara att hålla vänster hela vägen ned till ängen/gräsplätten.

434 meter lång, 60 höjdmeter.

Här är en film:



Om man som jag helst avslutar med att åka ned till Skogsplan kan man ta en liten djurstig från Stormasten. Börja på servicevägen, när det kommer en stor stenbumlig på vänster sida svänger du av höger strax innan skellettet av en bänk. Styr sedan nedåt hela vägen. :) En del trampa och stigen behöver röjas...

705 meter lång, 54 höjdmeter.

1 kommentar:

Anonym sa...

My kind of trail! Skog är kul /Fredde