måndag 22 juni 2009

Elektrobad

I helgen firade vi midsommar vid Harris stuga utanför Kopparberg. Soffe låg på bryggan med digitalkameran i bröstfickan när ett olycksbådande "plopp" lät följas av ett "fan".

Turligt hade jag tagit med cyklop och stod som bäst och tvättade av mig efter en bakfyllesittning i bastun, så kameran var snart på torra land igen - om än rätt blöt. Batteriet togs snabbt ur och när vi kom hem skruvade jag kameran i delar, så långt det var enkelt.



Sen fick kameran ligga i okokt ris över natten, ris drar nämligen åt sig fukt bättre än vad bara luft gör. Salt är ingen bra idé då det leder till kortslutning...



På morgonen skruvade jag ihop kameran igen, som nu fungerade både elektroniskt och mekaniskt men inte optiskt. Det var fortfarande vatten i objektivet. Så batteriet togs ut med objektivet "expanderat" och så fick kameran åka i rispåse hem till Köpenhamn.


Hoppas objektivet torkar upp utan fläckar, återkommer med rapport när jag fått någon. :)

Sjövatten är ganska snällt mot elektronik, bara man får ur batteriet fort och låter det torka ordentligt innan man provar igen. Havsvatten, kaffe och läsk är betydligt värre... Med lite tur kan man skölja apparater dränkta i det med destillerat vatten.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Du börjar bli expert på kameralagningar vid det här laget! =)

Riktigt snöpligt, hoppas kameran blir återställd!

Rikard sa...

Ett annat beprövat knep är att skölja rikligt med destvatten för att sen torka i ugn på 40 grader i ung. 48 timmar. Har testats på öldränkt APS-kamera med framgång.

Tobbe Arnesson sa...

Enligt rapport ligger kameran kvar i rispåsen än, varit för mycket på jobbet tydligen. Jag som är så nyfiken!

Tobbe Arnesson sa...

Kameran verkar tillbaka i sitt ursprungliga skick!

Anonym sa...

Tobbe, du är en hjälte! Jag har inte hunnit skärskåda några bilder än, men på displayen kan man tydligt se vad man siktade på att avbilda (det är mer än man kan på den förra kamran där jag spräckt displayen). Tobbe + ris + lyckliga omständigheter gör att jag slipper köpa ny riktigt än alltså. Men jag ska akta mig för att ha den i bröstfickan framöver...

/Soffe