lördag 6 juni 2009

Pyssel

Idag var det egentligen tänkt att jag skulle vara med på SSSM i Karlstad, men allt flängande den senaste tiden och fritiden hela tiden fullsmetad med aktiviteter börjar ta ut sin rätt. Jag känner mig trött på djupet, känns som utbrändhet väntar runt hörnet. Så SSSM fick vara.

Efter sovmorgon for jag ut till föräldrarna och tänkte låna motorsågen, tog även med lite pyssel som kräver mer verktyg än jag har i min lilla cykelverkstad.

Projekt ett var att slöjda till ett RAM-fäste så det ska gå enkelt att montera och demontera ett fäste till hjälmkameran. Jag testade med dubbelhäftande tejp i Spanien men det blev inte så stadigt som önskat. Utgångsläget var denna platta:


Snabbfästet jag vill montera på plattan är vanliga rörfästet till VIO POV.1. Det gick att lösa med en massa buntband men det blev varken stadigt eller särledes flexibelt.

Steg ett blev att såga till ett plattjärn som passar i det fyrkantiga hålet på bilden ovan. Sedan gängade jag upp ett par hål i plattjärnet med M4 och hade därmed en "mutter" att trä in i fästet. Det hade kanske gått att gänga direkt i fästet men det hade blivit ganska tunt gods att gänga och dessutom i aluminium.



Motsvarande hål borrades i båda fästena, sen sågade jag bort överflödet från RAM-fästet.


Ett par försänkta skruvar senare har jag nu ett väldigt stadigt fäste till hjälmkameran för montering på cykeln. Yay! Trodde detta skulle vara en snabb grej att fixa men det tog ungefär en timme...



Projekt nummer två var att fixa dörrlåset på bilen. När vi åkte hem från Göteborg small det till av fan när jag vevade ned rutan, trodde det var någon sten eller så som lyckats kila fast sig i gummilisten. Väl hemma fick jag se att låskolven i dörren satt intryckt, verkade som någon försökt ta sig in i bilen någon gång under helgen i Göteborg.



Så bort med panelen på dörrens insida...


...och där sitter låskolven. Staget ligger i fönstrets skena, inte undra på att det small till!



Plasten innanför dörrpanelen hade tydligt blivit demonterad tidigare och när handtaget väl kom ut från dörren syntes varför. Denna procedur har någon gett sig på tidigare! Dock hade de inte hittat låsets clips utan tagit till najtråd. Kanske hade ingen gett sig på bilen ändå? Najtråden satt allt annat än bra i låskolvens skåror och kanske låset följt med nyckeln in? Rätt clip låg inne i dörren och fick fiskas fram med en magnet.


45 minuter tog det att fixa låset, skönt att inget var sönder utan bara lite delar som behövde monteras rätt.

1 kommentar:

Unknown sa...

Gött att det inte var värre än så!