onsdag 12 juli 2000

Evolutionsteori...

Tja, igår hände inget särskilt så jag kan väl passa på att informera om hur människan gick från vad-det-nu-var till människa...

För en massa år sedan fanns det en föregångare till dagens apor och människorna. Denna varelse upplevde lite av en kris för att den var tvungen att sitta i träd och mumsa löv hela daganra för att överleva.

Av en händelse var det någon som kom på att i vattnet finns en massa mat, musslor, snäckor och liknande. Det var inte svårt för dem att öppna en mussla, ty det är snarlikt att öppna en nöt och knäcka nötter, det kunde de!

Efter att ha mumsat sig mätt på musslor lät han, eller hon, resten av stammen få veta hans hemlighet. Alla grinade glatt och kalasade sea-food dagen lång. Aldrig förr hade varit mätta ordenligt...

Efter att ha utforskt vattnen och fått i sig viktiga proteiner under en tid lärde dom sig att fånga fiskar, de vart t.o.m. så smarta av de viktiga proteinerna att de kunde utveckla verktyg som de kunde försvara sig med. De var inte längre jagade, de kunde jaga själva. Så, de levde lyckligt vidare på stranden, de tillbringade mycket tid i vattnet, dykande och simmande och emellanåt jagade de ned något djur på den angränsande slätten.

Av någon anledning så började dessa varelser flytta runt längs kustlinjerna och hipp som happ var de lite var stans på vår glob.

Alltså, ekimåer, samer, aborginer, européer och indianer är alla de samma ursprungligen.

Medellivslängden ökade och de fann mer tid att uppfinna får att göra livet drägligare. De som inte flyttade så långt fick mer tid att uppfinna en de som t.ex. flyttade ända till Amerika. Kom dock ihåg att kontinenterna satt mer ihop på den tiden så det var ingen omöjlighet att ta sig dit, speciellt inte om det var istid.

Nåja... Det intressanta i denna teori är att människan utvecklades på strandkanten och inte på stäppen som man lär sig i skolorna. Några bevis:

- Människans näsa är formad så att man kan dyka utan problem.
- Kroppshåret är bakåtlutat så att det inte utgör något motstånd när man dyker eller simmar.
- En nyfödd bebis kan dyka och simma.
- Människan har en dykreflex som innebär att vi får lägre puls, ingen anding och i övrigt en lägre syre förbrukning om vi stoppar ansiktet i vatten. Håller vi bara andan fungerar det inte. Vidare känner vi oss mycket lugna när vi dyker.
- Proteinet som finns i fisk är viktigt för att kunna utveckla en väl fungerande hjärna.
- En tränad fridykare kan stanna under ytan i tre minuter.
- De flesta människor ser en strand som ett paradis. Detta kommer sig särekligen av de som vandrat runt och alltid funnit räddningen och vilan vid stranden. Där kunde de koppla av.
- De flesta apor kan inte simma.

Nåja, nog om det. Jag tycker det är intressant iaf :)

Igår lät jag mitt långa hår flyga iom att jag lyssnade på en massa metal på jobbet. Jag värmde upp med nya Iron Maiden skivan och gick över på en slumpad röra av Nightwish, Rhapsody och Stratovarius. Trevligt :)

Inte blev det nå cyklande igår heller :( Men jag fick besöka knivveckan, göra sockerkaka, grädda våfflor, sätta upp en stång att träna på och besök av syrran med company så det blev en del gjort iaf :)

Pepsi drack jag oxå, så uppdaterade jag min hemsida litet... Bah!

/En trött Tobbe...

PS. Jag glömde skriva igår att jag o Harri hittade en skojjig linbana när vi var ute och cyklade. Återkommer om det när vi vart dit igen :P DS.

Inga kommentarer: