lördag 8 mars 2008

Nine Lives

Idag är det internationella kvinnodagen, för att fira det faktumet lagade vi god middag och köpte ett par flaskor glädje.

En Marqués de Monistrol Rosé Reserva (nr 7415) rosa bubbel som inte riktigt passade mig och en Masi Passo Doble Malbec Corvina (nr 6156) som var riktigt god och lättdrucken.

Till förrätt blev det oliver, ölkorvsbitar och tre sorts ost, huvudrätten helstekt pepparbiff, rotsaker i ugn och rö
dvinssås samt som avslutning några bitar Toblerone.

I DVDn rullade filmen Nine Lives, hittade tyvärr bara en spanskdubbad trailer på YouTube:



Filmen är en glimt in i nio kvinnors liv, filmade som nio separata korthistorier. Var korthistoria är filmad i en enda tagning så den glimt man får är i "realtid". Ett slags närgånget tjyvlyssnande, vart kvinnorna kommer ifrån och vart de ska sedan kan man bara gissa sig till.

Oerhört vackert, fantastiskt plågsamt och ganska frustrerande.

Somliga historier berör någon av de andra kvinnornas liv, andra är helt frikopplade.

Det här är ingen "feelgood"-film, inget man glömmer. Jag kommer nog bära med mig de här glimtarna en bra tid framöver.

Den 14 minuter (?) långa scenen med Robin Wright Penn är fantastiskt välspelad, jag är djupt imponerad. Även de andra skådisarna bjuder på riktigt bra kameratid.

8 av 10.

2 kommentarer:

Markus F sa...

Masi Paso Doble lättdrucken?
Nog för att den är god, men det är inte riktigt min definition på ett lättdrucket vin.

Varför får jag "babianroev" som verifieringsord förresten?

Tobbe Arnesson sa...

Tja, jag har ju inte druckit vin än mer än ett år så jag har nog missat de du kallar lättdruckna. I min värld är det lättdrucket.

Det är jättebra att lära sig dricka saker i högre ålder, då kan man skippa en massa skit. Jag har fortfarande knappt druckit Norrlands och inte en Pripps Blå vad jag vet. :D

F'resten borde du inte få något verifieringsord alls om du är inloggad!?