måndag 16 februari 2009

The Butterfly Effect

Igår såg jag The Butterfly Effect, en riktigt bra film! Otäck, spännande, lite rörig och tänkvärd. Jag ska inte avslöja för mycket av handlingen, jag tycker film är bäst när man inte har en aning vad som väntar. Här är en trailer som också den säger för mycket:




Kul att se Ashton Kutcher (som spelar flummiga Michael Kelso i That '70s show) i huvudrollen, han gör ett rätt bra jobb faktiskt. Med ett så okänt namn i huvudrollen är det ingen överraskning att resten av skådespelarlistan också består av relativt okända namn. Amy Smart (blondinen i Starsky & Hutch) och Melora Walters (knarkarbruden i Magnolia) känner man förvisso igen men min favorit i skådespelarlistan och filmens roligaste karaktär är Ethan Suplee. Ni vet han som spelade fet nasse i American History X och numer ses som Randy Hickey i TV-serien My name is Earl.

Filmen har en del gemensamt med Donnie Darko, Groundhog Day (Måndag hela veckan) och den svenska filmen Naken. Fast i klass går den bara att jämföra med Donnie Darko, även om de två filmerna bara har några gemensamma nämnare (bl.a. mitt betyg - toppklass).

7 kommentarer:

Mickegillarcyklar sa...

En film jag faktiskt sett! Och riktigt bra till på köpet, 5 cyklar av 5 möjliga. Jag var svårt skeptisk till Ashton Kutcher men mina förväntningar kom helt på skam. Om du som jag gillar den typen av handling kan jag rekommendera Memento.

Tobbe Arnesson sa...

Just det, Memento glömde jag bort i min jämförelselista. Den är också grym! Nästan ett måste att se den flera gånger för att få med handlingen helt. :)

Johan Andersson sa...

Fasiken, den där måste man ju se.

flatulated sa...

Oj, var ett sedan man såg den, tror den gått på TV nån vända sedan dess, fast den skall nog helst ses utan jobbiga reklamavbrott.

Har nästan glömt bort handlingen, har för mig det var något som jag hakade upp mig på i handligen som var 'ologiskt' men det kan lika gärna vara minnet som sviker. =)

En bra SciFi var det i alla fall!

Cykelbloggar sa...

Hej Tobbe,

Om du vill så länkar vi gäran din blogg på cykelbloggar.blogspot.com

Hör av dig antigne via mail eller kommentar om det är ok.

Ha en bra dag,

Mvh
Admin / Cykelbloggar

Tobbe Arnesson sa...

Harri: Vet inte om jag vill kalla den SciFi, är ju inte så mycket Sci över det hela. Det finns ett par underligheter i handlingen men inget som egentligen är orealistiskt eller fel (med undantag av själva Fi-delen då).

Admin / Cykelbloggar: Jag väntar fortfarande svar på mina frågor innan jag tar ställning.

Jesper Löfgren sa...

Skräll att du tycker att Butterfly Effect var så bra... De trodde jag faktiskt inte... Ja ja, man lär sig nåt nytt om dig varje dag ;)