torsdag 9 april 2009

32.632

Så många låtar har jag nu lyssnat igenom och klassificerat som "Kass" eller "Bra". På det glada 90-talet bytte jag MP3:or med folk åt höger och vänster. Man träffades helt enkelt med en trunk skivor fyllda med MP3 och tankade ned det hela på sin dator.


Av förklarliga skäl var en hel del av det där skräp som man inte vill lyssna på, oavsett vilken sorts musik man gillar. Jag bestämde mig således för att lyssna igenom hela klabbet i bokstavsordning, det jag inte ville lyssna på hamnade i "Kass"-mappen. Kvar blev 16.796 låtar, lite mer än hälften alltså.

Skönt att ha det projektet klart, jag började 29:e januari - 2008! Men är varje låt tre minuter i snitt är det å andra sidan 840 timmar musik, eller över en månad non-stop.

Nästa steg är att sortera upp katalogerna och sen köpa det jag verkligen tycker om på äkta plast.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Ramponerande jobbat! Impnerande tålamod, eller skippade du låtar du inte ville höra helt?

Inte blivit många CD:s köpta på senaste tiden, men finns det jag verkligen vill ha på CD så slår det helt klart kassa MP3-kopior.

Å andra sidan kan man hitta en del trevligt FLAC-format men det är sådant jag i alla fall inte skulle ha köpt på CD.

Några kronor har man även spenderat på iTunes...

Tobbe Arnesson sa...

Det jag inte ville lyssna på hamnade i "Kass" utan att jag lyssnade klart. Allt som hamnade i "Bra" lyssnade jag slaviskt igenom. :)

Johan Andersson sa...

Klart imponerande jobb. Själv skulle jag ge upp efter 8.4 timmar. Jag har dock insett att jag gillar den musik jag har och är väldigt förändringsobenägen så mitt behov av ny musik är näst intill minimalt. Skittrist faktiskt.

Gubben sa...

NU har du bara att anmäla dig till Singing Bee

mzi sa...

Om du var ännu nördigare än vad du redan är så visste du såklart att !Bra är samma sak som icke-Bra. Eller så är du nördigare än jag tror och har såklart en Bra- och !Bra-mapp... hur som så är det otroligt bra jobbat. Kan vi inte byta smak någon gång så kan du få komma hit och lyssna igenom mitt arkiv?

Tobbe Arnesson sa...

Gubben: Singing Bee tycks bara spela låtar från "kass", dvs. sådana jag inte lyssnat på. :)

mzi: Jodå, jag är väldigt medveten om ickeoperanden och dess betydelse - har skrivit några rader C och dess dialekter i mina dagar. Fast Katalogen fick heta utropstecken i början för att hamna högst upp i katalogträdet.

Det gick rätt bra med mapparna som var hela album, men mapparna med blandade låtar tog en djävla tid och krävde mer aktivt lyssnande.

Tobbe Arnesson sa...

Bokstavordning är rätt kul, förresten.

Från Thelonius Monk till Thåström till Tito Puente. :D