fredag 17 april 2009

Sopor

1:a april väcktes jag av en traktor med en sopmaskin på släp. Den försvann dock snabbt så det var lätt att somna om.


I morse var det däremot värre, strax före 05 drog Tekniska kontoret igång sina motoriserade sopborstar. Som alla andra som går med handhållna motorverktyg alternerar de mellan tomgång och fullgas hela tiden. Det skapar ett ovanligt irriterande ljud. MEEEEEEE-brrrrr-MEEEEEEE-brrrr-MEEEEEEEEEEEEEE-brrr-MEEEE, ja, du fattar. Utan vettig videoredigerare kunde jag dock inte lyfta fram detta fantastiska ljud (eller så dog mikrofonen när jag skruvade med kameran igår).


Sopor 2009-04-17 from Tobbe Arnesson on Vimeo.


Men ändå känns det svårt att bli irriterad när gruset sopas bort, speciellt nu när jag börjat cykla asfalt regelbundet. :)

Den minnesgode läsaren utan eget liv vet att jag störde mig på snöröjningen tidigare i år, tydligen hade de hittat den filmen på YouTube och diskuterat den över komradion. Enligt en bekant som sysslar med amatörradio. :) Vad de sa vet jag däremot inte...

6 kommentarer:

Velonavia sa...

Fattar inte vad som hände med borstar, skyfflar, krattor mm, mm.

En piasavakvasts ljud är närmast terapeutiskt i jämförelse med dom där...

Tobbe Arnesson sa...

Det var 2-3 personer till som gick med gamla hederliga borstar. Men jag förstår dom, skulle jag också sopa en massa tungt grus dagarna i ända skulle jag vilja ha motorvarianten.

Velonavia sa...

Ja men tänk vad man skulle kunna göra för arbetslösheten...

Unknown sa...

MÅSTE dom börja 05:00?!?!?!?!

Rickard sa...

du måste ju förstå att det är en konspiration mot dig:) det är ju ganska lätt att lista ut för dom stackars arbetarna vart du bor...och slumpen slår väl inte ner två gånger i rad? :) köp ett luft gevär...eller paint ball:)

Vito sa...

"Dom har ju så stora områden att sopa/snöröja" fick jag som svar när jag pratade med en dam som hade entreprenörs kontakt på mitt bostadsbolag.
2 dagar i rad dundrade dom in på gården här kl 01.30 med minitraktor när det fallit ca 5 cm snö för några månader sen.