onsdag 16 juni 2010

Automower 2/2

30:e maj installerade jag robotklipparen Ingegräs, som nu tuffat och gått 2½ vecka. Jag har fortfarande inte fixat ett par av problemområdena för jag har lagt all klippartid på att få ned kabeln till den andra robotklipparen; Asimow.

Så klart uppkallad efter rysk-amerikanske SciFi-författaren Isaac Asimov, som skrivit flera böcker om robotar och bland annat skapat robotlagarna. Gräsklipparrobotarna från Husqvarna heter Automower eftersom gräsklippare på engelska heter "lawn mower" och att klippa gräs är "to mow the lawn". Alltså skriver jag Asimow istället för Asimov. Ibland är jag så fyndig! ;)

Jag hade egentligen tänkt snickra en egen liten kabelplöjare för den andra installationen, för det var verkligen ett trist hästjobb att krypa runt på alla fyra och spika ned kabel i en hel dag. Men istället la jag ned kabeln i tre omgångar, det var inte fullt lika spännande att få det klart denna gång.

Precis som vid förra installationen hittade jag ett stort kryp, den här gången någon typ av fjäril eller kanske svärmare. Kröp runt i gräset och verkade försöka komma upp så jag lät den krypa upp i handen och satte den i ett äppelträd.




Den skakade på ett rätt lustigt sätt, så här är ett litet videoklipp:






Nåja, åter till Asimow! Igår kväll fick jag ned all kabel och kunde med stor tillfredsställelse se lysdioden på laddstationen indikera en fungerande kabelinstallation. Det gick åt mer kabel den här gången för det var en massa odlingar och stenrösen som fick gränsas av, var lite orolig att kabeln skulle bli för lång så en förstärkare skulle behövas. Fick dessutom slut på plastspikarna som håller kabeln med tre meter kvar till laddstationen, så jag snodde några från Ingegräs eftersom hennes kabel växt fast i gräset redan och jag satte dem onödigt tätt i början.


Efter en stund i laddaren rullade Asimow ut och började klippa, vilket var på tiden för gräset har blivit väl högt igen!




En del tycker inte om robotklippare för då får man inte ta en öl efter klippningen, jag tycker det är helbra att ta en öl medan roboten klipper! ;)




Asimow hittade även in i den trångaste passagen, fast det tog honom en stund att hitta ut igen.




Idag på morgonen har mycket av närområdet vid laddaren redan blivit klippt och Asimow knallade glatt runt utan att ha fastnat under natten.




Fastnat hade däremot en hel del långt och blött gräs gjort.



Nu ska jag lägga tid på att optimera installationerna, lägga guidekabel så klipparna lättare hittar till och från en del områden och se till att de inte fastnar.

Väldigt skönt att äntligen fått igång båda klipparna!

8 kommentarer:

Mickegillarcyklar sa...

Fyndigt värre med Asimow :-)
Själv ska jag springa omkring med handjagaren ikväll och först efteråt blir det en öl.
Ordverifiering: mudist. Whaaat?

Tobbe Arnesson sa...

En mudist är en som tycker om att var naken i lera? Eller så är det någon som satt en vågformsförändrare på en kossa, alltså distat ett mu.

Unknown sa...

Cool svärmare, det spred säkert ut feromoner eller alstrade något ljus utanför vår hörbara skala! :)

Snygg bild på undersidan av ASimow!


(ordver. crupm, inte alls lika kul som mudist!)

Tobbe Arnesson sa...

As-I-Mow (som man också kan avstava det, kom jag precis på) har nu knallat runt oavbrutet sedan starten för ~36 timmar sedan. Yay! Fortfarande några små tussar med högt gräs här och där dit den inte hittat än, men de borde slumpas ned idag. :)

Nypan sa...

Det där är rätt coolt. Och du slipper dricka gräslig gräsklippar öl och kan gå på fin ölen direkt istället :-)
/N

vito sa...

Inge Gräs... :)
Coola robitsar tobbe ..

Anonym sa...

najs med robot. Skulle nog jag också köpt med så mycke gräs. Den där Hell-ölen tror jag har duckit i Polen.

/Roger M

Tobbe Arnesson sa...

I Polen? De görs i Pilgrimstad, Jämtland. Jämtlands Bryggeri alltså. :) En riktigt bra lager!