onsdag 8 augusti 2007

Riktning Rochefort


Nu har jag riktat upp mitt bakhjul som förlorade en eker i Schweiz, tillsammans med onsdagsnjutning av en Rochefort 10.

Jag inte bara träffade Tomas i Falun, jag åkte faktiskt mest dit för att handla på Systembolaget. De har klart roligare ölsortiment där och när nypan tipsade om Gouden Carolus - Cuvée van de Keizer var ett besök givet.


Kom hem med ett par Rochefort 10 för snabb avnjutning, fyra Old Stock Ale, två Brooklyn Local 1 samt två Cuvée van de Keizer. Var på jakt efter några Sawtooth Ale också men de fanns inte i butiken av någon anledning (de ska ha på lager enligt hemsidan).

Alla utom Rochefort 10 är tillfälliga nu i augusti. Speciellt Cuvée van de Keizer är sällsynt, den tappas bara en gång om året. Några av dem ska lagras till senare och någon av dem ska öppnas redan i år. Räknar med att muta Göran på lite Brooklyn Local 1 nästa gång han kommer över och är gitarrlärare åt mig, han gillar amerikansk ale - hoppas han gillar dem när de smakar belgiskt också. :)

Lite roligt på bolaget när jag fick visa leg, tror jag måste raka av mig moppeskägget. ;) Damen i kassan räknade flera gånger, hon fick inte ihop att tio öl kostade närmare 650,-. Fast kunden efter mig tyckte att det var rimligt för det var ju faktiskt fina flaskor.

Får nog bli en stående punkt på åka-hem-från-Söderhamn-schemat att stanna till på bolaget i Falun och proviantera lite rolig öl, tänker börja direkt på fredag! En till av vardera Brooklyn Local 1 och Cuvée van de Keizer får plats här hemma och så var det Sawtooth Ale också - även om den är en amerikan med brittisk karaktär (varför amerikansk ale ska sträva efter brittisk karaktär kan man verkligen fråga sig).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tror jag ska lära mig bygga hjul, verkar gott. Och du, när man närmar sig förti, får man börja visa legg igen. Gubbe!

Johan Mölleborn sa...

Vilken härlig ölkasse!! Det kan vara lite lirugt att rikta hjul när man dricker Rochefort. Efter två såna blir inte hjulen så raka längre. :)
/J