måndag 12 juli 2010

Häcksax

Vi har ett gäng spireabuskar som håller på att svälla över både rabatter och verandan. Dessutom en lång syrenhäck som gått otuktad i många år nu. Så jag började Googla elektriska häcksaxar och fann snart en seriösare variant från Bosch som fixar upp till 34 mm tjocka grenar och med 70 cm svärd. Lägst pris i Sverige 2.400,-. I England kostade den £110 vilket är strax över 1.200,- men då får man stå ut med att sätta en svensk stickpropp på sladden... Eftersom jag ändå skulle beställa från Axminster var inte heller den dyra frakten någon issue (£50 i frakt men då var det en tung handöverfräs med i beställningen och det blev två kolli)... Inte bara cykeldelar som är betydligt billigare på öarna alltså.

När väl TNT kommit underfund med var paketet var gick det fort att hämta, man tycker ju inte man ska behöva strula med sitt eget fraktbolag. Liksom.

Rätt maffig faktiskt!




Kunde inte låta bli att provköra på denna spirea...




Elva minuter senare var den snaggad till en fyrkant.


Sen la jag säkert dubbelt så mycket tid med sekatör och ansade ut de tjocka grenarna så busken med framtiden blir tätare. Tyvärr kommer det inte bli lika mycket blom på klippt spirea men det får man ta.

En annan dag ska jag ge mig på syrenhäcken...

1 kommentar:

Jesper Löfgren sa...

Ser ut som om du provkört den på huvudet också ;)...