lördag 10 juli 2010

Ved i ytterligare en ask

Nu när jag har övat på en fristående dubbelask var det dags att ge sig på den inte alls fristående lite större asken. Redskapsskjul och boningshus står inom riskzonen, så nu vill det till att trädet faller som tänkt!


Död ask till vänster, redskapsskjul, frisk ek och boningshus till höger.




20 minuter senare har trädet ramlat, åt rätt håll. Tog en stund, dels fick jag tanka sågen och dels nådde inte svärdet genom hela stammen - dvs. jag fick såga från två håll.





Efter ytterligare 20 minuter är allt styckat, bara att börja röja undan ris och ved.




Det tog mig tre timmar att köra riset i kompostkvarnen och sortera undan veden. Det är ett område fullt av mygg och broms så det fick bli i alldeles för mycket kläder i värmen. Pust!




Om jag lyckas få iväg den här dunderklumpen till sågverket ska det bli virke till snickring!




Ved...




Ved och kanske mer till sågverket.


Såja, då återstår bara att fälla en grenlös björk och lite småträd!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Den såg ju inte helt frisk ut i mitten?

Tobbe Arnesson sa...

Nä, det finns nog en anledning att den inte fick några löv. Tänker mig att det kan bli dekorativt snickervirke av det hela.