söndag 11 juli 2010

Utforskande morgontur

Vaknade tidigt och tassade ut på en morgontur medan Anki sov. Drog iväg uppför Låsberget längs kyrkstigen till Olsjön. En stig jag kollat på kartan redan för tio år sedan men inte utforskat ännu. Vi började en gång, Anki och jag, men vände när det aldrig slutade vara uppför.

Nu hade jag bara mig själv att ta hänsyn till, så med mjölksyra i benen och kräkkänsla kom jag mig till sist till toppen. Trampade vidare längs med stigen och kom snart till denna tydliga stig:




Funderade på att vända, men inte långt därefter kom jag till denna stig. Här vänder ingen riktig stigcyklist!




Stannade för att plocka undan en vindfäll och fick syn på denna käkdel, rovdjur som haft middag?




Öppen skog och dagsberg, synd det tog slut så fort.




Närmar mig vindsnurrorna i Saxdalen. Gillar gräs på hyggen.




Ännu ett oforcerbart parti där cykeln fick släpas. Drog runt kärret men det hade varit smidigare att plumsa rakt igenom.




Stolpen till höger markerar stigen, jag tror cykeln står på stigen men det är inte lätt att veta. Fortfarande förtjust i sådant där gräs. :)




Fint parti.




Stigen tog mig in på några Holländares gård, frågade om stigens fortsättning varpå grabben kastade sig upp på cykeln och drog iväg. Jag var egentligen alldeles för trött för att cykla så fort, men vem vill bli avhängd av en liten grabb på skruttcykel?




Kort därefter var jag i andra änden av kyrkstigen. Härifrån gick skogsfolket till kyrkan i Grangärde minst en gång i månaden. Trött i kroppen och utan lust att invadera den holländska familjen igen tog jag grusväg ned mot Saxdalen härifrån.




Fin utsikt, även om det inte ville visa sig på bild.




Nästan nere i Saxdalen fick jag syn på ledskyltar, hade ingen aning om att det fanns markerade leder i Saxdalen. Såg ingen mer skylt om Låsberget, vilket är berget närmast hemma, så jag följde Saxenleden eftersom den gick i ungefär rätt väderstreck.




Fin stig!





Efter ett tag vände dock leden åt fel håll, så jag tog grusväg ned till bilvägen och hem.




Totalt blev det ~24 km och 2:20 i sadeln. Nästa gång ska jag köra medsols istället, grusväg upp och stig ned är alltid ett bättre alternativ! :)


Måste återvända till Saxdalen och köra Saxenleden i dess helhet. Såg även två andra markerade leder där, kanske är det i de skogarna mina framtida stigturer ska hållas? Har inte hittat något bra sammanhängande i Sunnansjö än.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Och du klagar på att det är för varmt för DH?! ;)

Det var run 20-grader varmt 07:00 i söndags i Ludvika... *puh*

Schysst och få en guide. =)




(ordver. poran(svetporan?!?))

Malin sa...

Tjena

Min kollega har varit med och strukturerat upp lederna där, pdf karta kan du hitta på http://www.saxdalen.se Turism/Vandringsleder och skidspår

Tobbe Arnesson sa...

Harri: Jag stack ut strax efter 8 och jag behövde inte ha en massa skydd på mig. Men nog var det drygt upp på Låsberget...

Malin: Strålande! Tack så mycket! Direktlänk till kartan för framtida referens.

Aurian sa...

Helt suveränt bra jobbat!
Blir lite sugen på att cykla mer MTB när man ser dessa bilder och vyer.
Ska kanske passa på i sommar lite mer..............
Hmmmmm lämna racern.. Mmmmm det kanske funkar!
:D
Gôtt gôtt