onsdag 14 juli 2010

De sista träden

Idag tog vi en fikatur med bilen till Käringforsen i Västerdalälven, tog grusväg över Gänsen-Lindesnäs som omväxling. Har inte varit på den vägen sedan jag kvaddade min gamla Ford 2001.


Min käring vid Käringforsen! :)




På väg hem köpte vi lokalodlade jordgubbar, mums med glass! Nä, skålen är inte liten...




Sen snörde jag på mig bästa motorosågstassen och knatade ned till den här gamla bäverdödade björken.




Det gick fort att få ikull den.




Men det tog desto längre tid att få upp den ur forsen, jösses vilket slitgöra! Det framgår inte av bilden men det är en brant slänt med löst underlag, utom de stora stenarna då...




Men upp kom den. Sparade några bitar lite längre, tror det kan vara fin ådring av röta i träet.




Tre stammar lönn som var lättbärgade.





Sparade det här till sist. En gammal ihålig stam som ramlat alldeles vid vägen. Tydligen ville inte förra ägarna ta ned det för det var fågelbon i stammen.




Nu har istället pissmyrorna invaderat stammen. Över metern i diameter.




I vart fall lättsågat!




Hurhm, den där jordklumpen/fågelboet var nog inte så bra för sågkedjan.




Fast efter mötet med den här järntråden var det skitsamma faktiskt.




Vräkte ned delarna för slänten så de hamnade utom synhåll. Får väl elda upp dem i framtiden eller något. Ett par filmer på stammar utför slänt:







21:48 och lammet ligger på grillen!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Haha! Såg lite murket ut i den där ihåliga stocken!

Du skulle ha lämnat björken så man hade haft något att cykla över på. :)

Tobbe Arnesson sa...

Om du cyklar ned till björkstubben så lovar jag att bygga en bro till andra sidan åt dig. ;)

Anonym sa...

Snacka om att få stock!